Tretten timer af Deon Meyer

Oprettet: 02.04.2012 - 14:17

Bog: "Tretten timer" af Deon Meyer

Krimi fra Cape Town, hvor politimanden Benny Griessel oplever 13 hektiske timer med to drab og en intens eftersøgning på en ung hvid turist, der er i fare for at blive likvideret af sine forfølgere

Deon Meyer
Svend Ranild
Sohn

Vicekriminalkommissær Benny Griessel fra Provinsens Indsatsstyrke i Capetown oplever de 13 længste timer i sit politiliv. En ung turist skal findes, et mord opklares, mange tråde samles, klarer han det?

Benny Griessel er denne histories omdrejningspunkt, han er (p.t.) vicekriminalkommissær i Capetowns ”indsatsstyrke” i en underlig udefineret stilling som de yngre kriminalfolks ”mentor”. Han er usikker på sin forfremmelse, han er tørlagt alkoholiker og separeret fra sin kone. Vil han gerne have hende og sit gamle liv tilbage? Eller er han faktisk begyndt at nyde sit liv alene uden de stadigt kontrollerende øjne på sig? Også selvom han kun trives nogenlunde som ædru. Altså for at sige det kort: han er et rigtig levende og troværdigt menneske, Meyer er god til at tegne et portræt.
Denne dramatiske dag har to sager: en ung amerikansk turistpige, der jages af mordere, hun har set dem skære halsen over på veninden. Hvad er historien?

Samtidig findes en stor mand i den sydafrikanske musikindustri skudt ved siden af sin døddrukne kone. Hvordan er liget endt dér?

Fortælleteknisk er bogen stramt og næsten perfekt opbygget. Handlingen strækker sig over disse 13 timer, der klippes skarpt fra scene til scene, læseren taber ikke på noget tidspunkt overblikket.

I enkelte afsnit til slut møder vi som læsere den flygtende pige, og vi møder en af de korrupte skurke, ellers følger vi Benny Griessel gennem tykt og tyndt.

Gennem denne intense historie får vi samtidigt et nuanceret billede af et lille hjørne af det moderne sydafrikanske samfund. Selvom apartheid ikke findes længere, skal befolkningen stadig vænne sig til at arbejde side om side. Det betyder stadig uendeligt meget, hvilken stamme/befolkningsgruppe/farve og hvilket køn for den sags skyld -  man tilhører.

Langsomt kommer Benny tættere på at se sammenhængen i sagerne, - eller sagen, for ikke at afsløre for meget. Lad andre om det. Jeg var i hvert fald fantastisk godt underholdt og slutningen kom passende bag på mig. Selvom jeg nok havde regnet ud, at den endte godt. Jeg vil meget gerne møde kriminalkommissær (han får nemlig sin forfremmelse) Benny Griessel igen.