Syv dage af Deon Meyer.

Oprettet: 01.05.2013 - 08:53

Bog: "Syv dage" af Deon Meyer

En snigskytte truer med at skyde en politimand om dagen, indtil mordet på en ung, kvindelig advokat er opklaret, så efterforskeren Benny Griessel får travlt med den dramatiske sag, der i løbet af s

Deon Meyer
Svend Ranild
Sohn

Hårdkogt krimi for mænd med begejstring for omfanget af kvinders brystmål og voldsomme våben.

Man skal aldrig begynde noget med en beklagelse, men dette bliver undtagelsen, der bekræfter reglen. Jeg er ikke målgruppen til denne krimi. Når det så er sagt, er det interessant at læse om Sydafrika, hvor bogen foregår, og hovedpersonen Benny Griessel er en sympatisk, alkoholiseret politimand, der arbejder alt for hårdt og alt for længe. En snigskytte truer med at skyde en politimand om dagen, indtil mordet på en ung, kvindelig advokat er opklaret, så efterforskeren Benni Griessel får travlt med den dramatiske sag, der i løbet af syv dage fører ham rundt i alle samfundslag.

Samtidig skal Benny holde sig fra sprutten. Han har været tørlagt i 220 dage. Han skal forsøge at hjælpe den skønne Alexa til hendes comeback og fra sprutten. Han skal guide sin søn fra en tatovering og sin datter fra en pumpet ung mand. Han er på mange måder under pres – selv underbukserne er der hul i. Det var historien om Benny, der holdt mig i gang. Der er mange tråde, meget politik og en kompliceret opklaring, og uden at afsløre, hvem skytten og morderen er, kan jeg dog sige, at det handler om hævn og jalousi.

Hvem målgruppen er? Jeg vil tro, at mænd med begejstring for omfanget af kvinders brystmål og voldsomme våben er bedre egnet som læsere. Jeg er ikke voldsomt begejstret for hårdkogte krimier, og det synes jeg denne er. Jeg er heller ikke begejstret for ordlisten bagest i bogen, som oversætter de udtryk, der optræder i bogen på afrikaans, zulu eller xhosa. Det føles tungt, synes jeg.

Forfatteren er Sydafrikas førende krimiforfatter, og på dansk er tidligere udkommet ’Tretten Timer’, ’Jægerens bytte’ og ’Jægerens hjerte’. Han har vundet flere internationale priser, og en del af mine kolleger – også de kvindelige - synes vældig godt om Deon Meyers bøger, så lad dig ikke afskrække af denne anmeldelse. ’Syv dage’ er blot ikke skrevet til mig.