Tal til mig af Dorph & Pasternak

Oprettet: 20.05.2015 - 14:18

Bog: "Tal til mig" af Simon Pasternak

Tal til mig er en stort anlagt kærlighedshistorie og thriller, der foregår i København og under den rumænske revolution i december 1989.

Simon Pasternak
Christian Dorph
2015

Fjerde bind i serien fra det populære forfatterpar er ikke blot velskrevet og nervepirrende, den giver også et nuanceret indblik i tiden omkring Murens Fald. Kvalitetskrimi med dybde.

Jeg var i London, da Muren faldt, havde ikke tv og læste ikke aviser regelmæssigt. Så for mig var det ikke revolutionært, da det skete faldt. Jeg vidste det godt, men al virakken op til og i tiden efter var jeg uvidende om. ’Tal til mig’ gjorde mig lidt klogere på det – på tide, vil mange måske sige. Jeg synes bare, det er dejligt, at man kan læse krimier og blive klogere. At bogen også er meget velskrevet og spændende gør, at jeg gerne anbefaler den.

Politik, rockere, ligestilling, ambition, Rumænien og Murens fald bliver alt sammen en del af sagen, da man finder en ung kvinde myrdet på det øde terræn bag Dybbølsbro Station i København og begynder at grave i årsagen til drabet. Den dygtige og velansete drabschef Ole Larsen er gået på pension men ender med at måtte hjælpe Anita Jensen og den ivrige Jesper Henriksen, da de får rodet sig grundigt ind i den farlige sag, der bringer dem bag jerntæppet.

’Tal til mig’ er fjerde bind i serien fra Christian Dorph og Simon Pasternak. Jeg har ikke læst de andre, men det generede mig ikke særligt. Dog var hovedpersonernes baggrund og bevæggrunde blanke, og som altid i serier bør man læse dem i rækkefølge – det vil jeg så gøre nu.

Originally published by Lida Wengel, Litteratursiden.