Jeg er ikke her af Christian Dorph og Simon Pasternak

Oprettet: 27.09.2010 - 10:06

Bog: "Jeg er ikke her" af Christian Dorph

Krimi - Den smukke Rikke Bülow findes brutalt myrdet i en mystisk lejlighed midt i 80'ernes hektiske København - Sporene fører i flere retninger - også ud af landet, men hendes dagbog er

Christian Dorph

Dystre digte, ”Like a Virgin”, terrorisme og aids. 1980’ernes tidsånd er indfanget i ny dansk krimi, som er den mest velskrevne og fuldendte krimi jeg til dato har læst.

Den unge og smukke Rikke Bülow findes seksuelt misbrugt, bundet og med halsen skåret over i en mystisk lejlighed i det indre København. Er det en brutal s/m-leg der er gået galt, eller er Rikke blevet myrdet?

Anita Jensen og hendes kolleger fra drabsafdelingen skal opklare forbrydelsen som viser sig at trække tråde i mange retninger idet sporene peger på flere forskellige mistænkte. Er det den smukke og eksotiske Saed som færdes hjemmevant i Københavns upperclasses? Er det kæresten Martin Sommer der er psykotisk digter à la Michael Strunge? Eller er det den ukendte og mystiske person ”Leoparden”, som ingen kan finde ud af hvem er?

Anita Jensen kommer vidt omkring i 1980’ernes Danmark og udland i sin søgen efter Rikke Bülows morder. Hun bevæger sig ned i den danske underverden, hvor Madonnas ”Like a Virgin” hitter for fuld udblæsning, hun kommer til et stasi-bevogtet Berlin, og hun vover sig til det borgerkrigshærgede Beirut.

Som en mørk bagvedliggende trussel lægger aids sin klamme hånd på hele bogens handling og får på fænomenal vis fanget bogens gribende dystre stemning.

Forfatterparret Christian Dorph og Simon Pasternak har sat sig for at lave en slags moderne Danmarkshistorie formidlet gennem krimier der tilpasser sig de forskellige årtier. Dette gør de så velskrevet og elegant at man ikke kan andet end lade sig imponere. Mens forfatterne indfanger 80érnes tidsånd, forstår de samtidig at opretholde en spænding og intensitet i handlingen som gør det umuligt at lægge bogen fra sig, før sidste side er læst til ende.