Spradefuglen af Trisse Gejl

Oprettet: 24.05.2000 - 08:00

Bog: "Spradefuglen" af Trisse Gejl

Da billedkunstneren Marie er gravid med sit andet barn, løser det op for fortrængninger fra barndommen om moderens selvmord.

Trisse Gejl
1998
Centrum

Marie Blak er gravid og venter sit andet barn. Hun er 30 år , kunstner og bosat i Århus med mand og barn. Marie ved at hun skal dø når hun er 34, for både mormor og mor døde i den unge alder, så Marie er dømt til samme skæbne.

Som graviditeten skrider frem påvirkes Marie mere og mere af sine tvangstanker og trækker sig ind i sig selv. Forholdet til kæresten går i stykker ligesom så meget andet. Hun tager til København og finder sammen med andre kunstnere derovre, har kortvarigt et forhold til en anden mand og bliver så hentet hjem af kæresten.

Marie føder sit barn og slipper tilsyneladende sine dødsneuroser. Det er en meget mærkelig historie Trisse Gejl har skrevet. Den virker realistisk og delvist selvoplevet. Det er ikke en bog man læser for underholdningens skyld, men man bliver måske lidt klogere på livet og sjælen.

Centrum, 1998 - 202 sider

Andreas Kommode - 24. maj 2000