Sommeren med Ellen af Agnete Friis

Oprettet: 29.08.2017 - 13:27

Bog: "Sommeren med Ellen" af Agnete Friis

Jakob får et opkald fra en gammel bekendt fra en fjern fortid - Det får ham til at rejse tilbage til Østjylland hvor han voksede op -  Samtidig klippes der tilbage til sommeren 1978, hvo

Agnete Friis
People'sPress

Den velsmurte og overraskende roman skildrer en midaldrende mands opgør med fortiden i et vellykket miks af krimi og socialrealisme.

Jakob står midt i en skilsmisse, da han bliver ringet op af sin farbror, der beder om hjælp. Jakob skal finde Ellen, som i sommeren 1978 boede på farbrorens gård. Efter en del overvejelser forlader Jakob lettere modvilligt København for at tage tilbage til Østjylland. Hans søgen efter Ellen bliver en søgen efter sandheden om den sommer, der forandrede alt. Agnete Friis har begået en skæbnesvanger udviklingsroman, der er en overraskende og velsmurt blanding af krimi og socialrealisme.

Den midaldrende Jakob har haft en affære med en yngre kvindelig kollega. Han ligger i en bitter skilsmisse med sin kone, Kirsten, da han bliver ringet op af sin aldrende farbror, Anton. Anton beder Jakob finde kvinden Ellen, som en sommer for 40 år siden boede på Antons og hans evnesvage bror Anders’ gård. Opringningen bliver starten på et møde og opgør med fortiden og en indædt søgen efter sandheden om den sommer, hvor Jakob som 15-årig hovedkulds forelskede sig i Ellen. En skæbnesvanger sommer, hvor søsteren til Jakobs ven blev fundet død, og hvor mistanken hurtigt samlede sig om den evnesvage farbror, Anders.

Romanen skifter løbende mellem et nutidsspor, der følger Jakob i hans søgen efter Ellen og mødet med fortiden og et spor, hvor vi er tilbage i sommeren 1978.

Agnete Friis er en sublim fortæller, der med krimigreb formår at skabe en konstant sitrende og tryggende stemning romanen igennem. En stemning hvor man hele tiden fornemmer, at noget skæbnesvangert er på nippet til at ske. Romanen er en udviklingsroman, en socialrealistisk roman og en krimi i ét – og særligt det sidste gør, at romanen hæver sig og overrasker.

Agnete Friis har tidligere skrevet en krimiserie med Lene Kaaberbøl og i 2015 udkom hun med den anmelderroste ’Blitz’.