Den betænksomme morder

2013
)

Den betænksomme morder af Lene Kaaberbøl og Agnete Friis

27 nov.13

Fjerde bog i serien om Røde Kors-sygeplejersken Nina Borg tager os med til Viborg, hvor Nina bliver brutalt overfaldet og til Filippinerne, hvor et højhus kollapser.

’Den betænksomme morder’ starter med, at Nina, der er taget til Viborg for at besøge sin kræftsyge mor, bliver brutalt overfaldet med en jernstang. Den person, der overfalder hende, mumler Fadervor på et sprog, som Nina mener at genkende som det filippinske tagalog. Når Nina mener at genkende sproget, skyldes det, at hun kort forinden har været på ferie i Filippinerne. Ferien, der var tænkt som et forsøg på at redde ægteskabet med Morten, går slet ikke som planlagt. For da Nina for gud ved hvilken gang forlader sin familie for at ”redde verden”, orker Morten ikke mere. Situationen var ellers alvorlig nok, idet et højhus kollapsede med adskillige sårede og døde til følge.

Sideløbende med at vi følger Nina, der kæmper for at komme sig efter overfaldet med sin nye kæreste, PET-manden Søren, ved sin side, udspiller der sig et handlingsforløb i Filippinerne. Over en periode på fire år følger vi Vincent, en velbegavede men fattig ung mand, der kommer til Manila for at læse medicin. Her møder han den stenrige playboy Vadim og den idealistiske Victor. Der opstår et stærkt men også skæbnesvangert venskab mellem de tre, der tilsammen kalder sig V-holdet. Efterhånden bliver Vincent ikke bare økonomisk men også menneskeligt afhængig af Vadim. Han bliver Vadims ejendom og svigter alle sine idealer.

Forfatterne forsøger at tegne et billede af Nina som den moderne kvinde, der har svært ved at få privatliv og arbejdsliv til at hænge sammen. Desværre lykkes det ikke helt, og der bliver for meget action-helt-figur over hende til, at hun virker helt troværdig. Ville en kvinde, der som Nina har fået så mange knubs og er blevet overfaldet så mange gange, mon ikke holde lidt lav profil? Et eller andet sted forstår man Morten, der ikke kan blive ved med at se på, at hun den ene gang efter den anden lader ham og deres børn i stikken i idealismens navn – eller måske for spændingens skyld?

I beskrivelsen af Ninas forhold til moren og de tilbagevendende mareridt i forbindelse med farens selvmord aner man noget sprængfarligt. Det kommer vi måske til at høre mere om i de kommende bøger. Beretningen fra Filippinerne er ganske gribende, og portrættet af den lidt naive Vincent fungerer fint, mens den rige playboy Vadim bliver mere skabelonagtig. Forfatterne formår at give en levende beskrivelse af sammenhængskraften – eller manglen på samme – i det filippinske samfund, og der må givet ligge en omfattende research til grund for bogen.

Man kan altid stille sig selv det spørgsmål, hvor realistisk en krimi kan og skal være. Men det lyder ganske usandsynligt, at en eller flere filippinere skulle blive sendt til Danmark for at slå Nina ihjel, uanset hvad hun måtte have set eller hørt? På trods af visse kritikpunkter, glæder jeg mig til næste bog om Nina Borg.

People's Press
50781208
9788771375480