Slaget ved Dorking redigeret af Niels Dalgaard

Oprettet: 16.01.2004 - 09:00

Bog: "Slaget ved Dorking og andre science fiction-historier" af

Noveller af bl.a.  George T. Chesney, George Griffith, Edward Bellamy og Grant Allen

2003
Science Fiction Cirklen

Der udkommer ikke meget science fiction på dansk, så hver gang Science Fiction Cirklen kommer med en ny udgivelse, sidder jeg parat til at kaste mig over den. Denne gang er udgivelsen en samling noveller, som Niels Dalgaard har indsamlet og for nogles vedkommende oversat for første gang til dansk. Novellerne er alle skrevet sidst i 1800-tallet/først i 1900-tallet, og forfatterne spænder lige fra Mark Twain til Jack London. Forfattere, som bestemt ikke er kendte for at skrive science fiction i dag, og det er da heller ikke typisk nutidige science fiction noveller.

Min yndlingsnovelle er "Katastrofen i Themsdalen" (1897), som vi nok ikke ville kalde science fiction, hvis den udkom i dag. Fortælleren er på ferie i Cockham, en lille landsby på vestbredden af Themsen, da en katastrofe indtræffer. Uden varsel sker et voldsomt vulkansk udbrud, som ender med at udslette hele London. Spændingen i historien opstår ved, at fortælleren på sin cykel forsøger at nå frem til sin familie før lavafloden. Trods sine mere end 100 år på bagen formår Grant Allen at holde læseren fanget.

En mere "rigtig" science fiction historie efter nutidens standard er "En måne af mursten" (1869), hvor fortælleren er med til at udvikle en murstensmåne, der skal sættes i kredsløb omkring jorden, så man kan bruge den til at beregne længdegrader. Men før opsendelsen sker et uheld, og murstensmånen bliver en lille planet med egen befolkning og vegetation.

Selvom historierne alle er omkring 100 år gamle og rummer tanker og eksperimenter, som i dag kan forekomme lidt komiske, er samlingen meget vellykket. Sproget virker ikke gammelt, og jeg følte mig godt underholdt, mens jeg læste.

Bogen indledes kort af Niels Dalgaard, som fortæller om baggrunden for udvælgelsen af novellerne og om genren. Hver novelle indeholder også en kort indledning om forfatteren samt om den subgenre, som historien foregår i. Så udover at være underholdende giver "Slaget ved Dorking" også en glimrende, om end kortfattet oversigt over subgenrer inden for den tidlige science fiction.