Lige under overfladen redigeret af C. E. Skovgaard

Oprettet: 17.12.2007 - 13:06

Bog: "Lige under overfladen" af Carl-Eddy Skovgaard (red)

Indhold: Manfred Christiansen: SkyCity. Niels Gjerløff: Afrejse. Richard Ipsen: Den hvide bjørn. Glen Stihmøe: Én tvilling kommer sjældent alene. Flemming R.P. Rasch: Den sidste astronaut.

Science Fiction Cirklen

Tidsrejser, alternative virkeligheder og amokløben bioteknologi - dansk science fiction når det er bedst!

Efter min mening udkommer der alt for lidt science fiction på dansk – og endnu mindre dansk science fiction! Derfor var det med store forventninger, jeg kastede mig over denne antologi fra Science Fiction Cirklen, hvor Carl-Eddy Skovgaard har udvalgt 14 noveller af danske forfattere.

Her er navne som H. H. Løyche og Patrick Leis blandet med mere ukendte som Dan Mygind. Emnemæssigt dækker antologien også meget bredt, og enkelte af novellerne ville jeg nok ikke selv placere i en SF antologi. Men i forordet gør Carl-Eddy Skovgaard selv opmærksom på det, så det er ok.

Jeg er jo generelt glad for Patrick Leis, og derfor er hans novelle også en af mine favoritter i samlingen. "Turisten" har forhørseksperten Fowler som hovedperson. Han skal finde ud af, hvorfor en højt dekoreret oberst gav ordre til et missilangreb på et ubeboet område. Tilsyneladende er der ingen logisk begrundelse, men Fowler er opsat på at finde frem til sandheden. Den er dog helt anderledes, end han forventede.

En anden stærk novelle er "En tvilling kommer sjældent alene" af Glen Stihmøe. Danmark er kollapset under amokløben bioteknologi, og en lille gruppe hutler sig igennem i området ved Vesterbro Torv. En dag meddeler Helium, som er undsluppet fra et laboratorium, at hun opfanger signaler, og at hun vil forsøge at finde frem til dem. Det fører gruppen på en livsfarlig rejse gennem København.

I "Sirenens sang" af John Peter Andersen er Oliver og Gerhardt på rumrejse med robotten Harry. Oliver laver et forsøg med Harry, hvor han fodrer ham med al kendt litteratur. Forsøget lykkes, men gør det svært for Harry at klare sine almindelige funktioner, så da rumskibet kort efter må lande på en planet med en fjendtlig organisme, er gode råd dyre.

Og her er mange andre læseværdige noveller. Fælles for de bedste af dem er, at de både er underholdende og tankevækkende. De sætter problemstillinger på spidsen og får læseren til at se på dem fra en ny vinkel. En evne som science fiction efter min mening er eminent til.

Lad os få mere dansk science fiction! Jeg sidder i hvert fald klar, hvis Science Fiction Cirklen udgiver bind 2.

Science Fiction Cirklen, 2007.  217 sider