SKAM. Noveller af Tine Flyvholm (red.)

Oprettet: 11.10.2017 - 09:40

Bog: "SKAM. Noveller af Tine Flyvholm (red.)" af Tine Flyvholm

Fjorten danske forfattere afsøger skam som eksistentielt fænomen – hvad er det, der vækker den, hvordan opleves den, og hvorfor opleves det så skamfuldt overhovedet at føle skam?Nyhedsbillede

Tine Flyvholm
Høst & søn

I fjorten glimrende noveller forsøger en række danske forfattere at sætte ord på følelsen af skam som et eksistentielt problem.

Skam er for de fleste mennesker en udefinerbar følelse, som man endda kan skamme sig over at føle. Samtidig er følelsen svær at definere, fordi den er forskellig fra person til person og fra køn til køn, men når først man føler den, er man ikke i tvivl. Skam kan være indpodet helt fra barndommen og blive tricket senere i voksenlivet. I denne glimrende novellesamling giver en række danske forfattere deres bud på, hvad der vækker den og hvorfor det overhovedet er så skamfuldt at føle skam.

Skam drejer sig ikke kun om handlinger, men også om den person man er, og det ideal man har sat for sig selv, og om man i den sidste ende kan leve op til dette. Altså om at være god nok. En følelse der er genkendelig fra ungdommens identitetssøgning, et tema som behandles i det populære norske ungdomsdrama, tv-serien ’Skam’.

Novellesamlingen ’Skam’ tager udgangspunkt i mennesker, der i en række meget forskellige situationer enten føler skam eller påfører andre følelsen af skam. Nogle noveller skruer op for dramaet og pinligheden, mens andre er mere stilfærdige og indadvendte.

Novellerne er interessante og tankevækkende, og det giver en fantastisk energi til novellesamlingen, at så forskellige og dygtige forfattere sammen bidrager til en fælles tematik, der bliver fortolket på fjorten helt forskellige måder. Samlingen byder på noveller af Olivia Joof Lewerissa, Lone Hørslev, Lars Daneskov, Rebecca Bach-Lauritsen, Nikolaj Zeuthen, Martha Flyvholm Tode, Peder Frederik Jensen, Gunvor Reynberg, Thomas Korsgaard, Sarah Engell, Julia Butschkow, Anita Krumbach, Jens Blendstrup og Tine Høeg.