Shopaholic & baby af Sophie Kinsella

Oprettet: 21.05.2007 - 18:06

Bog: "Shopaholic & baby" af Sophie Kinsella

Becky's liv blomstrer og hun er gravid -  Alt er perfekt, især da hun opdager, at shopping kurerer morgenkvalme -  Men da det viser sig at Becky's celebre fødselslæge er Luke's smarte, in

Sophie Kinsella
Dorte Andersson
Aschehoug

Hvor livet kan føles langsommeligt og hårdt, når man venter sig. Alle de spørgsmål der trænger sig på, inden den lille ny endelig melder sin ankomst. Og hvad har man brug for?

Hovedpersonerne i romanen er Rebecca, som er ansat i et stormagasin, og Luke, som har sit eget firma. De er begge omkring 30 og venter deres første barn. Især Rebecca giver udtryk for mange uklare spørgsmål i den anledning: hvor skal de bo, bliver det en dreng eller en pige, og hvad har man egentlig brug for. Barnet skal jo også have et navn,  og det skal sikres økonomisk på en eller anden måde.

Rebecca finder ud af, at shopping er et godt middel mod kvalme og kaster sig med stor glæde ud i shoppinglivet. Hun shopper tøj, seng og ikke mindst barnevogne. Det er jo vigtigt, at man har til de forskellige situationer, der måtte opstå. Hun shopper i Bambino, hvor hun tilfældigt hører om Venetia Carter, tidens hotteste fødselslæge. Så Rebecca vælger fluks at skifte fødselslæge. Luke er bestemt ikke tilfreds med det, men overgiver sig til slut.

Da det senere viser sig, at Venetia Carter er Lukes tidligere kæreste, bliver Rebecca grebet af jalousi. Hun checker hele tiden Lukes SMS’er, men forstår dem ikke. De er nemlig skrevet på latin. Suk. Men det problem får hun nu også løst.

I og med at Rebecca er gravid, bliver hun efterhånden mere træt og besværet, så det sker at Luke tager i byen alene. Rebecca tror, at Luke har en affære med Venetia, men i virkeligheden har han problemer med, at få sit firma til at køre. Han ønsker bare ikke, at Rebecca skal bekymre sig.

Familien bakker godt op om Rebecca, især søsteren Jess viser sig fra en ny side.

Endelig kommer dagen hvor det lille barn kommer til verden. Samtidig får Rebecca afsluttet problemet Venetia, og alt falder lige så stille på plads.

Romanen er skrevet i et let forståeligt sprog og har mange humoristiske indfaldsvinkler til det at være gravid og få et barn. Kinsella skriver godt og letflydende. Chicklitt af den gode slags.

Oversat af Dorte Andersson . Aschehoug, 2007. 408 sider