Revolvermanden af Stephen King

Oprettet: 01.12.2002 - 12:53

Bog: "Revolvermanden" af Stephen King

Tegneserie - Den unge Roland Deschain erhverver sig via et opgør med sin læremester retten til at kalde sig Revolvermand - Sammen med to venner drager han ud for at bekæmpe De Store Kiste

Stephen King
Per Vadmand
Egmont Serieforlaget

Stephen King er mest kendt for sine gyserhistorier, men med ”Revolvermanden”, som er første del i serien ”Det mørke tårn”, har han skrevet en episk fantasy fortælling, der indskriver sig blandt klassikerne inden for genren.

Anbefalet af bibliotekar Jette Holst, Århus Kommunes Biblioteker

Lån bogen på Bibliotek.dk

Hovedpersonen i serien er revolvermanden Roland. Han er den person, som alle trådene samles om, og det er ham, som er på en utrættelig jagt efter Det mørke tårn. Verden forandrer sig, og det går hurtigere og hurtigere, og Roland håber på at få svaret på hvorfor, når han engang finder Tårnet, som er det bindende punkt i universet. Måske stedet hvor alle verdener mødes?

Men denne færd kan han ikke gennemføre alene, så i løbet af serien kommer der flere personer til. De kommer fra andre verdener og andre tider, men fælles for dem er, at de søger Tårnet, selvom de måske ikke engang selv var klar over det, før de traf Roland.

I bind 1 er revolvermanden Roland på jagt efter manden i sort. Det har han været i flere år, men da historien starter, er han tættere på, end han nogensinde har været før. Hele tiden stiller Manden i sort dog forhindringer i vejen for ham, og han må kæmpe mod en hel by og vandre igennem en endeløs ørken, før han kommer så tæt på sit mål, at han kan se ham.

På vejen møder han drengen, Jake, der også er en central skikkelse i de efterfølgende bind. Jake er blevet slået ihjel i sin egen verden, og er på den måde kommet til Rolands verden, hvor han redder Roland fra at dø af solstik. Til gengæld tager Roland Jake med, da han drager videre, men det er ikke uden bagtanker, for selvom Roland hurtigt kommer til at holde af Jake, så er jagten på Tårnet det eneste, der rigtig betyder noget for ham, og for det er han rede til at forråde alt andet.

”Revolvermanden” handler mest om Roland og hans barndom, og her introduceres man for det mystiske Tårn, som binder verdnerne sammen. Men man får også et indtryk af Rolands verden, der på mange måder minder om vores, og så alligevel er meget forskellig. Det er et spændende første bind, som giver én lyst til at læse mere, og jeg venter i hvert fald spændt på, hvordan alle enderne skal mødes, når serien engang bliver færdig.

Oversat af Mogens Wenzel Andreasen. Vinten, 1998. 219 sider

Stephen King - mester i gys