Revolvermanden af Stephen King

Oprettet: 21.04.2008 - 12:06

Bog: "Revolvermanden" af Stephen King

Tegneserie - Den unge Roland Deschain erhverver sig via et opgør med sin læremester retten til at kalde sig Revolvermand - Sammen med to venner drager han ud for at bekæmpe De Store Kiste

Stephen King
Per Vadmand
Egmont Serieforlaget

Magisk tegneserieepos bygget over Stephen Kings over 3000 siders lange fantasyserie "Det mørke Tårn"

Stephen King begyndte sin serie helt tilbage i 1982, men først i 2004 fuldbyrdedes værket med 7. bind, og romanens univers og egenartede verden har ofte optrådt i andre af forfatterens bøger. Man kan roligt sige at "Det mørke Tårn" har været en livslang besættelse for Stephen King, og nu føres romanværket altså på helt unik og fantastisk vis over i tegneserieverdenen.

Det er svært helt præcis at sætte etiket på historien. Der er rendyrket fantasy, science fiction, western, romantik og meget mere, men først og fremmest er der tale om hovedpersonens Roland Deschains store eventyr og rejse frem mod Det mørke Tårn, før det bryder sammen og kaos vil råde.

Denne første del af historien (som faktisk for det meste har hentet sit stof fra bogseriens 4. bind Troldmanden og glaskuglen) fortæller om den unge riddersøn Roland. Om hans forhold til den uhyggelige far og svigtende mor - og om grunden til, at han blev den frygtede revolvermand, en titel som Roland erhverver sig via et opgør med sin læremester. Sammen med to venner drager han ud for at bekæmpe De Store Kistejægere og den onde Farson.

Man kan ikke andet end at være dybt, dybt imponeret over denne udgivelse. Ganske vist har jeg altid været begejstret for bogserien, men denne tegneserieudgivelse lægger nye dimensioner til historien, og det er blevet en særdeles autentisk og levende fortolkning af Stephen Kings univers og kreative vision.

Det er ikke Stephen King selv, der har skrevet manuskriptet til Det Mørke Tårn, men derimod hans assistent Robin Furth og forfatteren Peter David, som dog rammer Kings stil i figurbeskrivelserne ret godt.

Det Mørke Tårn er tegnet af koreaneren Jae Lee og den franske maler Richard Isinoves, og deres samarbejde må have været forbilledligt, for resultatet er noget af det flotteste, man har set. Billederne er af den slags, man kan sidde og se på, længe efter at man har læst selve historien.

Med Revolvermanden er grundstenen lagt til, at hele bogserien skal udkomme som tegneserie, men desværre har det lange udsigter. Anden del The long road home er først lige udkommet i USA.

Oversat fra engelsk af Per Vadmand efter 'The gunslinger'. Egmont Serieforlaget, 2008. 240 sider.
Tegninger ved Jae Lee og Richard Isanove