Regn af Ulla-Lena Lundberg

Oprettet: 25.07.2000 - 08:00

Bog: "Regn" af Ulla-Lena Lundberg

Bogens første halvdel skildrer en fortidig buskmand Brodds liv som regnmager og hulemaler.

Ulla-Lena Lundberg
1999
Fremad

"Regn" foregår i et ikke nærmere stedfæstet område i Afrika. Romanen er komponeret som to adskilte noveller, hvor første halvdel foregår i jægersamfundets fjerne tider med regnmageren Brodd som hovedperson.

Andel halvdel foregår i 1990'erne og har den svenske vandingeniør Bengt som hovedperson. Jægerfolkets liv er styret af magiske ritualer og det livgivende vand, og Brodd oplæres som dreng til grottemaler og regnmager.

Vandingeniøren Bengt har konstrueret et pumpeværk, som kan levere vand til befolkningen i et større område. Men hvad nytter et pumpeværk, hvis området har været plaget af tørke i flere år? De lokale stammefolk er overbevist om at tørken skyldes arkæologernes og antropologernes arbejde med hulemalerierne. De har tilstoppet et hul i klippen med cement, et hul som er vigtigt for regnmagerne, som i deres rituelle ceremonier skal tiltrække regndyrene.

Ulla-Lena Lundberg har skrevet en helt fantastisk roman, hvor urtid og nutid kobles sammen og hvor myter, ritualer og virkelighed i vestlig og afrikansk kultur forenes i denne mesterlige lille roman.  Ulla-Lena Lundberg er finlandssvensker og antropolog. I Danmark er hun nok bedst kendt for sin slægtssaga fra Ålands-øerne "Leo" og "Den store og verden".