Ready player one af Ernest Cline

Oprettet: 25.11.2013 - 10:40

Bog: "Ready player one" af Ernest Cline

Science fiction. Vi er i 2045 og teenagedrengen Wade deltager i spillet Oasis, hvor man kan vinde en enorm pengepræmie. For at vinde, skal man vide alt om 1980'erne

Ernest Cline
Valdemar Tellerup
Tellerup

Medrivende science fiction, hvor fremtidens online-verden står på spil.

Spillet om OASIS – og der er meget på spil! At læse Ernest Clines fortælling om OASIS i ’Ready player one’ er lidt som at opleve et storslået computerspil med lækker grafik og uendelige muligheder for udforskning. Romanen er bygget op som en skattejagt, og selve historiens ramme ikke bare genopliver minder fra 80’erne, men tager også læseren med til en fremtid, der kan give bange anelser om, hvilke konsekvenser overforbrug af planetens ressourcer kan få.

I 2045 er Jorden plaget af fattigdom og sult. 18-årige Wade er opvokset i denne verden, og ligesom de fleste andre lever han det meste af sit liv i den virtuelle verden OASIS. OASIS er som et computerspil med tusindvis af planeter, hvor spillerne kan tage på eventyr og diskotek, men det er også her, hvor mange arbejder, og Wade går i skole.

Da James Halliday, skaberen af universet, dør, efterlader han et testamente. Skjult i OASIS er en række gåder og udfordringer, og den, som først finder alle tre nøgler og porte, vinder dette virtuelle utopia.

Meget er på spil, og ikke kun enkeltpersoner kæmper om at komme til magten. Også verdens største internetudbyder, IOI, vil gerne have kontrollen med OASIS, og hvis det sker, vil de indføre månedsabonnementer for at kunne benytte den virtuelle verden og forvandle det til en forlystelsespark kun for de rige. Da Wade flere år efter konkurrencens begyndelse endelig finder den første nøgle, opdager han, nøjagtigt hvor langt IOI er parate til at gå for at ende som vindere af dysten.

’Ready player one’ er et spændende fremtidseventyr samtidig med, at det er et overflødighedshorn af henvisninger til 80’erne, hvor skaberen af OASIS var teenager. Vi følger Wade rundt til forskellige virtuelle planeter, hvor han må bruge al sin viden om 80’erne for at finde de eftertragtede nøgler.

Samtidig tegnes et uhyggeligt billede af en fremtid, hvor planetens ressourcer er opbrugte, og der er en global energikrise. De foregående generationers forbrug har ødelagt miljøet, vandstandene er steget, og dyr og planter dør i hobetal. Wade er opvokset i en trailerstak (campingvogne og trailere stakket som klodser), og selvom man som læser ikke ser så meget af denne virkelighed, kan man godt forstå behovet for at flygte til OASIS.

Romanen er en medrivende skattejagt. Og er man til både fantasy og fremtidsverdener får man her et godt miks. Wades jagt på nøglerne er som at deltage i et computerspil, hvor der skal graves efter spor og gennemføres baner for at komme videre. Samtidig må han bekæmpe skurkene, som ikke går af vejen for at bruge beskidte tricks.