Prinsesse af blodet af Bodil Steensen-Leth

Oprettet: 02.03.2001 - 09:00

Bog: "Prinsesse af blodet" af Bodil Steensen-Leth

Romanbiografi om den engelske Caroline Mathilde, der 15 år gammel ægtede den sindssyge danske konge, Christian VII, og senere havde et inderligt kærlighedsforhold til kongens livlæge og rådgiver Jo

Bodil Steensen-Leth
2000
Forum

Bodil Steensen-Leth har i sin nye roman taget det store tragiske kærlighedsdrama mellem Dronning Caroline-Mathilde, Johan F. Struensee og kong Christian d. VII op.

Vi får som læsere en meget fin psykologisk beskrivelse af den unge Caroline Mathilde fra det øjeblik, hvor hun forlader England som engelsk prinsesse og kommer til Danmark og bliver gift med Christian d.VII.

Caroline Mathilde er kun 15 år, da hun bliver dronning . Kongens forvildede sjæl - hoffets sladder, intriger, politiske rævekager gør Caroline Mathilde hurtigt voksen - men lykkelig er hun ikke. Først da hun møder Johan Friedrich Struensee, som er blevet ansat som kongens livlæge, møder hun lykken og kærligheden. Caroline Mathilde og Johan Struensee lever et heftigt og farligt liv som elskende. Efterhånden får Struensee enorm magt, og da kongens sindssygdom bliver forværret, bliver Stuensee den reelle magthaver i Danmark indtil Paladskuppet i 1772.

Her brister håbet, lykken og livet for de 2 elskende. Struensee bliver henrettet på den mest bestialske måde, og Caroline Mathilde forvises for evigt til byen Celle i Tyskland. Hun får aldrig sine 2 børn at se mere.

Bodil Steensen-Leth har skrevet en fin historisk roman med en stor underholdningsværdi.

Forum, 2000 - 371 sider