Platform af Michel Houellebecq

Oprettet: 27.01.2003 - 09:00

Bog: "Platform" af Michel Houellebecq

Da den 40-årige Michel, der henslæber livet i et kedeligt job, møder karrierekvinden Valerie, tager hans liv en helt anden retning, hvor sex er en hovedingrediens.

Michel Houellebecq
1981

Houellebecq blev især kendt i Danmark for sin sidste roman "Udvidelse af kampzonen", der handler om den 30-årige Michel, en it-programør, som er aldeles udeltagende i sit eget liv.

I "Platform" følger han lidt samme opskrift, blot giver han det seksuelle en tand mere.

Hovedpersonen er denne gang en 40-årig Michel, som er ansat i Kulturministeriet, hvor han ordner regnskaber. Også denne Michel er temmelig uengageret i sit liv. Han har ingen nære venner, ingen kæreste og den eneste menneskelige kontakt, han har, er stort set, når han går til peepshow og efterfølger det med besøg hos en prostitueret.

Da Michels far dør, efterlader det ikke den store sindsbevægelse, men han arver en del penge, og nogle af dem bruger han på en rejse til Thailand. Her møder han karrierekvinden Valérie, der arbejder inden for turistbranchen. Mod alle odds forelsker de sig i hinanden, og et helt nyt liv begynder for Michel.

Han og Valérie deler en fælles interesse for sex, og sammen udforsker de forskellige former for seksualitet. Dette fællesskab medvirker til udviklingen af et nyt koncept på Valéries arbejde: charmeturisme, som i bund og grund blot er et andet ord for sexturisme. Men er verden klar til åbenlyst at vedkende sig eksistensen af sexturister?

Houllebecq angriber i sin roman hele den vestlige verden for at være kold, rationel og kun bevidst om egne rettigheder og egen eksistens. "At tilbyde sin krop som en behagelig genstand, at give andre nydelse uden beregning, det er netop hvad vesterlændinge ikke længere er i stand til…Ikke alene skammer de sig over deres egen krop der ikke er på højde med pornostandarden, men af samme grund føler de ikke længere nogen tiltrækning mod den andens krop."

Han skriver meget udførligt, når det drejer sig om de seksuelle udfoldelser, men han har bestemt også nogle interessante overvejelser om samfundet og manglen på menneskelig kontakt. Alt i alt en interessant bog, som ikke kan undgå at få læseren til at forholde sig til emnet.

Oversat af Lars Bonnevie. Borgen, 2002. 272 sider. Kr. 299,-