Paula Spencer af Roddy Doyle

Oprettet: 12.02.2007 - 19:06

Bog: "Paula Spencer" af Roddy Doyle

Paula Spencer er nu 10 år ældre og godt igang med at vinde over alkoholismen og genopbygge forholdet til sine børn, og selv om hun lever en halvtrist tilværelse som underbetalt r

Roddy Doyle
Jørgen Nielsen

"Jeg er alkoholiker. Jeg har ikke drukket i fire måneder og fem dage". Stærk roman om en kvindes kamp for et værdigt liv.

Fire måneder og fem dage. Når vi møder Paula Spencer, har hun ikke rørt alkohol i fire måneder og fem dage. Når vi forlader hende 12 måneder senere på hende 49-års fødselsdag, er hun stadig tørlagt, men hver eneste dag har kostet dyrt.

Paula fra "Kvinden der gik ind i døre" lærte dengang, at alkohol dulmer smerte og nederlag. Men den alkohol, der bragte hende lindring og glemsel gennem årene, er også den sikre vej til døden.  Og Paula vil gerne have en chance for at rette op på fortidens forsømmelser, blive husket som en god mor og bedstemor.  De to ældste klarer sig nu, mens de to yngste stadig bor hjemme: 22-årige Leanne sjusker med sig selv og er begyndt at drikke, mens Jack virker normal.  Hvis det ellers er normalt, at en 16-årig snuser til sin mor for at tjekke hende for spritånde.

Paula har gode dage – og dårlige dage.  Der er dage, hvor drikkepinen er ved at tage livet af hende, og dage, hvor kroppen smerter efter de skader hun fik, når manden bankede hende. Men hun knokler på, for der også gode dage, hvor hun gør helt normale ting, køber ind til middag og kigger på supermarkedets opslagstavle, går på arbejde, går på café for at drikke en kop kaffe, åbner en bankkonto for at spare sammen til en computer til Jack. Det er et nyt liv, en ny Paula, og hver lille sejr er kampen værd.

Stilen er præget af korte sætninger, måske for at illustrere alkoholikerens kamp: Ét skridt, én dag ad gangen. Paula betragter somme tider sig selv udefra: "Hun smager på kaffen. Hun hører den lille stemme indeni – nu sidder jeg og drikker en dejlig kop kaffe. Hun sætter koppen ned – nu sætter jeg koppen ned." Hun er som en hvilken som helst anden kvinde.

"Paula Spencer" er en barsk og rystende, men alligevel dejlig, hjertevarm roman om en ukuelig kvinde, der kæmper mod alle odds for at generobre sit liv. Irland har givet os Wilde, Joyce, O’Casey - og Doyle. Tak for det!

Oversat af Jørgen Nielsen. Lindhardt og Ringhof, 2007. 284 sider.