Outlander – Guldsmed i rav af Diana Gabaldon

Oprettet: 24.10.2016 - 15:05

Bog: "Outlander – Guldsmed i rav " af Diana Gabaldon

I tyve år har Claire Randall holdt kortene tæt ind til kroppen. Nu er hun klar til at vende tilbage 1700-tallets skotske højland - sammen med sin voksne datter.

Diana Gabaldon
Henrik Enemark Sørensen
2015

Brave højlændere i kilt, krig, intriger, kærlighed, had og ikke mindst en god portion saftig sex. Andet bind i den storsælgende successerie leverer fortsat underholdning i særklasse.

Historien om Claire og hendes oplevelser i forskellige tidsperioder er for længst blevet en verdensomspændende gigantsucces både i bogform og som tv-serie, og den enormt underholdende bogserie kan med rette betegnes som noget nær den perfekte historiske roman.

Handlingen er placeret dels lige efter 2. verdenskrig, dels i 1968 og især tilbage til det skotske højland i 1740’erne. Udover de korrekte historiske beskrivelser, som vil tiltrække læsere af f.eks. Gregory og Young og giver minder om film som ’Braveheart’, er der i bøgerne også hele tidsrejseperspektivet. Her kan man mere finde lighedspunkter ovre i fantasy afdelingen med titler af Harkness’ ’Heksenat-serie’ og Giers ’Rubinrød-serie’.

Claire Beauchamb Randall blev jo som bekendt pludselig ført tilbage i tiden gennem en kløvet sten i en gammel oldtidsstenkreds, hvor hun endte i det skotske højland 200 år tidligere. Claire blev gift med den unge adelsmand, Jamie Fraser, og efter den dramatiske flugt fra Wentworth fængslet og den ondskabsfulde engelske officer, Jack Randall er parret nu flygtet til Frankrig. Jamies fætter er en succesfuld vinimportør, og da han overtaler Jamie til at passe hans forretning, kommer parret til Paris. I Paris bliver de to hurtigt en del af det parisiske society omkring den franske konge og den landflygtige skotske tronarving, prins Charles Stuart, som planlægger et forsøg på at generobre sin mistede trone i England. Claire ved jo fra fremtiden, at det hele vil ende med skotternes totale nederlag ved Culloden i 1745, og de to forsøger nu på alle måder at forpurre disse planer. Deres forsøg slår dog fejl, selvom Jamie og Claire benådes og kan vende tilbage til Skotland, og snart må Jamie og hans mænd drage i krig sammen med andre skotske højlændere.

Denne lange roman på over 900 sider er en af den slags bøger, som man bare haster igennem, og selvom dette bind to i serien er lidt lang i spyttet, særligt omkring opholdet i Paris, kommer der hen ad vejen fart over feltet og handlingen. Forfatteren lader sin historie starte i 1968, hvor Claire og hendes datter, Brianna, vender tilbage til det skotske højland, og så er man ubønhørligt indfanget, simpelthen fordi man bliver nødt til at vide, hvad det hele nu går ud på. Ellers foregår det meste af handlingen i 1740’erne, og udover den korrekt historiske beskrivelse af tiden og perioden, indeholder bogens plot vel alt det, man med rimelighed kan forlange af god underholdning: Brave skotske højlændere i kilt, krig, intriger, kærlighed og had og ikke mindst en god portion saftig sex.

Gabaldon har skabt sin helt egen unikke verden, og selvom målgruppen, hvis man skal være lidt chauvinistisk, nok mest er kvinder, så er der rigelig underholdning og spænding til alle.