Outlander – den engelske kvinde af Diana Gabaldon

Oprettet: 05.04.2016 - 09:04

Bog: "Outlander - den engelske kvinde" af Diana Gabaldon

Den engelske sygeplejerske, Claire, er på bryllupsrejse til Skotland lige efter 2.

Diana Gabaldon
Anders Juel Michelsen
2015

Den engelske kvinde er første bind på dansk i en storsælgende engelsk successerie. Bedre historisk underholdning skal man lede længe efter.

Dette må være noget nær den ultimative historiske roman, både fordi den foregår lige efter 2. verdenskrig og siden fører handlingen tilbage til det skotske højland i 1740’erne.

Ud over de historiske beskrivelser, som vil tiltrække læsere af f.eks. Gregory og Young og også kan relateres til film som ”Braveheart” og til dels ”Highlander”, indeholder bogen masser af intriger og kærlighed tilsat en hel del sex og så naturligvis også et vist overnaturligt og spirituelt indhold.

Fantastisk fin underholdning.

Claire og Frank blev gift lige før 2. verdenskrig, men har i lange perioder været adskilt af krigen – hun som sygeplejerske og han som noget med efterretningsvæsenet. Nu hvor krigen er slut, tager de på en lang ferie i det skotske højland for at genopdage deres kærlighed. På en af deres mange udflugter rundt i egnen bliver Claire, gennem en kløvet sten i en gammel oldtidsstenkreds, pludselig ført tilbage i tiden. Hun ender i den samme egn blot 200 år tidligere, og i starten bliver hun af de skotske klaner betragtet som spion fra de okkuperende englændere. Ikke desto mindre bliver hun efterhånden i kraft af sine erfaringer som sygeplejerske mere og mere accepteret i klanen MacKenzie. Især den unge soldat Jamie får hende til at falde bedre og bedre til i de fremmede omgivelser. Hun bliver tvunget til at gifte sig med ham, men selvom hun i starten hele tiden forsøger at komme tilbage til sin rigtige tid, må hun også efterhånden erkende, at hendes påtvungne ægteskab snart udvikler sig til kærlighed.

Splittet mellem to mænd og to verdener prøver Claire nu at få det bedste ud af situationen, men englænderne og diverse farer lurer overalt.

Denne lange roman på over 700 sider er en af den slags bøger, som man bare haster igennem. Historien er naturligvis først og fremmest særdeles interessant og spændende, og universet indeholder vel alt det, man med rimelighed kan forlange af god underholdning: Krig, intriger, kærlighed og had. Alt sammen sat ind i en ramme af lige dele historisk korrekthed og magi.

Gabaldon har skabt sin helt egen unikke verden, og selvom man måske normalt ikke er til familieromaner og kærlighedshistorier, så har romanerne så mange elementer af den traditionelle historiske fortælling og tidsrejsedelen og magien i sig, at målgruppen bliver endnu bredere.

Der er i øvrigt allerede lavet første sæson af en aldeles glimrende filmserie baseret på Claires oplevelser.