Marathon ligaen af Erik V. Krustrup

Oprettet: 01.06.2006 - 12:06

Bog: "Marathon ligaen" af Erik V. Krustrup

Kriminalroman - I et forsøg på at tjene nogle lette penge trækkes en ung dansk kondiløber ind i en liga, hvor tidligere KGB-agenter bruger New York Marathon som dække over narkosmuglerier.

Erik V. Krustrup
1994
Editio

Hvorfor i alverden bliver Leif tilbudt rigtig mange penge for at deltage i New York marathon? Og hvad skal han gøre til gengæld? En spændende og velfortalt krimi.

Anbefalet af bibliotekar Anne Grete Jacobsen, Det Sønderjydske Landsbibliotek

Hvorfor løber man egentlig marathon? For at udfordre sig selv, for at kunne sige, at man har gennemført den meget prestigefyldte distance, for at være med i et fællesskab? I hvert fald er det sjældent, at man gør det for pengenes skyld, med mindre man hører til blandt eliten.

Men at marathonløb også kan føre til let tjente penge, fortæller Erik  V Krustrup om i denne roman fra 1994. I hvert fald hvis man er en lidt svag person, som Leif, der har problemer med økonomien, og terminen står for døren.

Leif er marathonløber, han hører ikke til blandt de hurtigste, men er stabil og vedholdende. På hjemmefronten går det ikke helt godt, og hans chef har nærmest beordret ham til at holde et par måneder fri, hvor han kan tænke over tingene.

En dag i klubben bliver han tilbudt 10.000 for at deltage i marathonløbet i Helsinki. Leif får fortalt, at det er Marathon Ligaen, der står bag. De arrangerer spil rundt omkring i verden, hvor man kan spille på løbernes placeringer. Det er helt legalt, og der er ingen problemer i det, får Leif at vide.
Alt går som planlagt, og næste opgave for Leif bliver deltagelse i New York Marathon.

Et eller andet sted har Leif på fornemmelsen, at der må være noget fordækt ved det hele.
Det danske politi er på sporet af en bande narkosmuglere, som har tilknytning til tidligere KGB-agenter, og efterhånden går det op for politiet,  at de bruger marathonløbet som dække over narkotransport, og under selve maratonløbet udvikler tingene sig helt skævt.

Plottet er skruet rigtig godt sammen i ’Marathon Ligaen’, med mange overraskelser undervejs, samtidig med, at bogen giver et godt indtryk af New York Marathon, som for mange marathonløbere er ét af de største løb, der findes.

Editio, 1994. 223 sider

Lån bogen på