Manuskriptet fra Accra af Paulo Coelho

Oprettet: 10.12.2013 - 10:35

Bog: "Manuskriptet fra Accra" af Paulo Coelho

Aftenen inden Jerusalem bliver angrebet i 1099, taler den kloge græker Kopteren til byens befolkning. Alle lytter med, både jøder, kristne og muslimer.

Paulo Coelho
Eva Birklund
Bazar

Den verdensberømte brasilianske forfatters nyeste epos kan næppe betegnes som en roman men snarere som en lille lommebog med en række indsigtsfulde anvisninger og leveregler.

Historien foregår i 1099 i Jerusalem, aftenen før byen vil blive angrebet af korsfarere. Inde i byen forbereder befolkningen, der består af alle de tre store religioner (jøder, kristne, muslimer), sig på angrebet. Kopteren, den gamle kloge græker, indkalder indbyggerne til et møde, men hans hensigt er ikke at opildne dem til kamp. I stedet besvarer han en række spørgsmål om meningen med livet, fred, kærlighed og tolerance. Hans svar på alle de mange emner trækker på visdommen i en række forskellige religiøse værker: Bibelen, Koranen, Talmud m.m.

I modsætning til de fleste af Coelhos tidligere bøger, hvor temaet var en åndelig eller moralsk rejse, er denne bog snarere en samling af visdomsord og gode råd til et bedre liv. Som roman er der ikke meget at komme efter, og en egentlig handling er der slet ikke tale om. Bogen er således på overfladen hurtigt læst i kraft af forfatterens sædvanlige enkle, direkte og ligefremme sprog, og der er næppe tvivl om, at mange, der ikke kender Coelho, vil blive dybt skuffet over den manglende historie.

Ikke desto mindre bør man give sig god tid med læsningen undervejs. Bogen er en stor ”manual” til at få det bedste ud af livet, og hvordan vi skal forholde os til det. Dermed appellerer bogen til alle mennesker, og selvom man ikke er troende eller tror på åndelige værdier, så vil denne bog med sine spirituelle, filosofiske og psykologiske anvisninger give læseren stof til eftertanke og grobund for at få det bedste ud af livet.