Heksen fra Portobello af Paulo Coelho

Oprettet: 08.10.2007 - 18:06

Bog: "Heksen fra Portobello" af Paulo Coelho

Athena vokser op i en velhavende libanesisk familie, men da hun får at vide, hun er adopteret, rejser hun til Transsylvanien for at finde sin biologiske mor

Paulo Coelho
Sigrid Kjerulf
Bazar

Hvem er så denne heks fra Portobello? Det får du svar på i Paulo Coelhos nye, skønne roman, der stærkt kan anbefales.

Athena er romanens hovedperson. Hun har sigøjnerblod i årerne, men blev som baby bortadopteret af sin biologiske mor, da hun ikke er fuldblodssigøjner. Nu er Athena på jagt efter sine aner og ikke mindst, sin identitet. Gennem forskellige menneskers beretninger, danner vi os et billede af denne unge kvinde med de helt specielle evner. Hun begiver sig ud på en spirituel rejse - for at finde sig selv - og påvirker positivt mange af de mennesker, hun møder på sin vej.

Som de fleste af Paulo Coelhos romaner er "Heksen fra Portobello" fyldt med visdomsord, der er en dybere mening med livet, og der tænkes meget over tingene, hvilket smukt kommer til udtryk i bogen. Hans velformulerende og enkle skrivestil, er med til at give hans bøger en helt unik karakter.

Umiddelbart troede jeg ikke, at bogens specielle opbygning af kapitler med andre folks skildringer af Athena ville kunne fange mig, men jeg tog fejl. På denne måde formår Coelho at give et langt mere nuanceret portræt af sin hovedperson, for det vi læser, er andre folks erfaringer og bedømmelser af den unge kvinde og hendes livshistorie. Det giver en spændende og anderledes vinkel på fortællingen, som ikke kan opnås, hvis der kun er en fortæller.

Verdensforfatteren, den brasilianske Paulo Coelho, har skrevet en ny fantastisk roman. Mest kendt er han for bestselleren "Alkymisten" som udkom på dansk i 1995. Siden da er der heldigvis kommet mange flere vidunderlige bøger fra hans hånd, og jeg kan kun anbefale dem alle sammen. Læs dem, nyd dem og bliv klogere på dig selv - og livet.

Oversat af Sigrid Kjerulff. Bazar, 2007. 329 sider.