Lystrejsen af Peter H. Fogtdal

Oprettet: 09.12.2002 - 09:00

Bog: "Lystrejsen" af Peter Fogtdal

Krise i kongeriget og en ungdomskærlighed fra Italien får kong Frederik IV til at rejse sydpå -  Herfra regeres Danmark i 8 måneder, mens tidens åndelige og politiske liv flettes ind i handlin

Peter Fogtdal
2002

I "Lystrejsen" tager Peter Fogtdal udgangspunkt i den danske konge Frederik d. 4, der var enevoldskonge i Danmark-Norge fra 1699-1730 og den rejse, Frederik foretog til Italien i 1708.

Frederik d. 4 er en meget samvittighedsfuld og arbejdsom konge, men alligevel er han blevet træt af den daglige trummerum. Han er ikke lykkelig i sit ægteskab med dronning Louise, og han længes efter at kunne fralægge sig kongebyrden et øjeblik. Så i hemmelighed arrangerer han en tur til Italien, som han besøgte første gang på sin dannelsesrejse som kronprins i 1692-93.

For at undgå al for megen opmærksomhed undervejs rejser Frederik under dække som greven af Oldenburg, og på den måde får han frihed til at besøge gamle bekendtskaber, bl.a. den italienske frøken Trenta, som gjorde et uudslettelig indtryk på den unge kronprins.

Italien er et katolsk land, og da det viser sig, at frøken Trenta er gået i kloster, bliver gensynet besværliggjort, og pludselig er der gang i et politisk spil, hvor både paven og det toscanske hertugdømme håber på at kunne overtale Frederik til at opgive sin protestantiske tro og overgå til katolicismen. Og Frederik ér betaget af de smukke kirker og gudstjenester, han har set i landet.

Peter H. Fogtdal fortæller levende om et knap så kendt stykke Danmarkshistorie. Man mærker tydeligt, at han har gjort et stort stykke arbejde ud af sin research, bl.a. fortæller han levende om de 34 retter, som kongen får serveret hver aften. Her er retter som kalkunpostej, stegte ål i lage, ørred, fasan, oksesteg og indbagt perlehøne i flødesauce. Men også tøjet, bygningerne m.m. beskrives i detaljer, så man som læser føler sig indfanget af periodens liv.

Frederik selv har mange tanker om det at være enevoldskonge, og om hvorfor han mon ikke kan elske sin dronning, og han fremstilles yderst sympatisk, selvom vi aldrig kommer helt ind under huden på ham. Også dronningen beskrives sympatisk, og i det hele taget har Fogtdal forstand på at gøre sine personer levende for læseren. "Lystrejsen" er ligetil i sit sprog, og jeg havde nogle timers god underholdning under læsningen, så har man ikke læst noget af Peter Fogtdal før, kan man roligt starte her. Det samme kan man, hvis man kan lide historiske romaner om Danmark.

Lindhardt og Ringhof, 2002. 332 sider. Kr. 299,-