Peter Fogtdal

Peter H. Fogtdal - romanforfatter & foredragsholder

Peter H. Fogtdal har skrevet 12 romaner (bl.a. Zarens dværg, Drømmeren fra Palæstina, Flødeskumsfronten, og Skorpionens hale), to tv-spil og massevis af satiretekster til radio og tv. Han er uddannet dramatiker og har før arbejdet som skrivelærer, astrolog, radiovært og satiriker.

Har i 2005 vundet den frankofone litteraturpris for Le Front
Chantilly/Flødeskumsfronten, som ydermere er udkommet i Portugal og fire andre lande. Zarens dværg er solgt til bl.a. USA, Frankrig og Portugal.

Født den 22.5. 1956 i København. Nysproglig student i 1975.

Flyttede til USA i 1977, hvor han fik legat og startede på teateruddannelse. Blev tildelt ærespris som Årets Udenlandske Student og fik sin eksamen (B.A.) fra California State University Fullerton i 1982 med playwriting som speciale.

Debuterede som dramatiker i 1984 med tv-komedieserien Ikke lutter lagkage (med bl.a. Ove Sprogø, Anders Bircow og Jannie Faurschou). Efterfulgt af tv-teaterstykket Alt i et parcelhus i 1986 (med Merete Voldstedlund, Dick Kaysø og Jens Okking). Samme år vandt han pris på Folketeatret for sit skuespil Den elektriske vagthund.

Var free lancer på DR i årene 1985-1994, hvor han lavede en bunke satiriske radio- udsendelser om bl.a. spiritualitet, astrologi, Indien, Italien og fodbold. Medstifter af P3s søndagssatire Satire ifølge Kær, Gad, Fogtdal & Rasmussen.

Skrev i 1990 bestselleren Kan man træde på en vandmand? – en utraditionel bog om astrologi, som gik i syv oplag. (Fås også i Borgens bogklub)

Men i dag koncentrerer Peter H. Fogtdal sig om sin foredragsvirksomhed og sine romaner. Det er foreløbig blevet til tolv:

Letmælksprofeten (1991, 183 sider, Borgens forlag, fås også i paperback) En satirisk farce om en astrolog, der bliver sindssyg og tror, han er Gud.

Skabsoptimisten (1992, 171 sider, Borgen) En tragikomisk dannelsesroman om en guide i Grækenland, som ikke kan lide mennesker, men som lærer at åbne sig, da han for første gang bliver forelsket - plus en satire over danske turister på en græsk ø.

Frokost for dæmoner (1993, 133 sider, Borgen) En tragikomisk, surrealistisk gyser om forelskelsens magi og et ungt perfekt par, som ikke tør se deres mørke sider i øjnene.

En danskers død (1994, 240 sider, Borgen) Melankolsk og munter roman om en frustreret radiojournalist og fodboldroligan, som får en nær-døds-oplevelse.

Roberto Massanis to liv (1996, 333 sider, Borgen) En skæbnefortælling om en charmerende tyv og småsvindler, som får chancen for at leve sit liv om. Begår han de samme fejltagelser som sidst?

Pedellen (1997, 136 sider, Lindhardt & Ringhof - også som billigbog) En sær og underfundig roman om en pedel, der drømmer, at nogen vil sprænge Markuspladsen i luften. Han tager til Venedig for at afsløre terroristerne, men....

Drømmeren fra Palæstina (1998, 442 sider, Lindhardt & Ringhof) En romanbiografi om forfatterens morfar, David Huda, der blev bortført fra Palæstina som femårig og endte på den jyske hede. Under krigen var han modstandsmand og blev forfulgt af Gestapo. En roman om at være splittet mellem to kulturer og om religiøs intolerance.

Flødeskumsfronten (2001, 340 sider, Lindhardt & Ringhof) er en uhyggelig og tankevækkende roman om, hvordan almindelige mennesker kan blive indfanget af ondskab og begå afskyelige handlinger. Den foregår under Anden Verdenskrig og følger en østrigsk løjtnant i værnemagten, som før har skrevet propaganda, været på østfronten og nu er udstationeret i det rolige Vestjylland.

Flødeskumsfronten fik meget fine anmeldelser og kom på kritikerlisterne i samtlige de store aviser: Politiken, Berlingeren, Jyllands-Posten og Weekendavisen. Efter fem dage gik den i 2. oplag.

Lystrejsen (2002, 333 sider, L&R) er en historisk roman om Frederik IVs Italiensrejser, om hans fascination af katolicismen og hans forelskelse i en italiensk komtesse. Lystrejsen gik i 3. oplag efter to måneder og er P.F.s mest solgte roman.

Jupiters time (212 sider, People´s Press) er en roman om mennesket og mystikeren Tycho Brahe og om hans forhold til Danmark og lutheranismen. 

Zarens dværg (2006, 284 sider, People's Press) er en grotesk roman om den danske dværg Sørine Bendtsdatter, der foræres til den russiske zar Peter den Store og tvinges til at rejse med ham til Rusland. En roman om menneskeværd.

Skorpionens hale (Gyldendal, 2008)  er en humoristisk og spirituel fabel om troen og døden, delvis inspireret af 1001 nat, Brdr. Grimm, H.C. Andersen, Den lille prins, Boccaccio og den persiske digter Rumi.  

Siden sommeren 2004 har han periodevist undervist i Advanced Fiction Writing på Portland State University i Oregon, USA.    

Foto: Isak Hoffmeyer
Oprindelig publiceret Forfatternet Slagelse - 17. januar 2001  

Debut: 
1984
Land: 
Danmark
Bøger
  • Bog: "Skorpionens hale" af Peter Fogtdal

    Bogens forside

    12 galninge sidder indespærret hos den store sultan, som halshugger dem, hvis ikke de fortæller historier om vores dødelighed.

    Forfatter: 
    Peter Fogtdal
    Udgivet: 
    2008
    Forlag: 
    Gyldendal
    Sidetal: 
    245
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Zarens dværg" af Peter Fogtdal

    Bogens forside

    Dværgen Sørine Bentsdatter hyres til at underholde ved Peter den Stores besøg i Danmark 1716 og foræres efterfølgende til zaren, der tager hende med til Rusland, hvor hun både oplev

    Forfatter: 
    Peter Fogtdal
    Udgivet: 
    2006
    Forlag: 
    People's Press
    Sidetal: 
    281
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Jupiters time" af Peter Fogtdal

    Bogens forside

    Historisk roman om Tycho Brahes sidste tid på Hven, hvor statsmagten forsøger at stoppe hans medicinske studier og slutteligt driver ham i landflygtighed i Bøhmen.

    Forfatter: 
    Peter Fogtdal
    Udgivet: 
    2004
    Forlag: 
    People's Press
    Sidetal: 
    212
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Lystrejsen" af Peter Fogtdal

    Bogens forside

    Krise i kongeriget og en ungdomskærlighed fra Italien får kong Frederik IV til at rejse sydpå -  Herfra regeres Danmark i 8 måneder, mens tidens åndelige og politiske liv flettes ind i handlin

    Forfatter: 
    Peter Fogtdal
    Udgivet: 
    2002
    Forlag: 
    Lindhardt og Ringhof
    Sidetal: 
    332
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Flødeskumsfronten" af Peter Fogtdal

    Bogens forside

    Under anden verdenskrig udstationeres en tysk/østrigsk propagandamedarbejder i Jylland -  Han bliver venner med en lokal jøde, men ingen af dem kan overskue følgerne, især da tyskeren har en belast

    Forfatter: 
    Peter Fogtdal
    Udgivet: 
    2001
    Forlag: 
    Lindhardt og Ringhof
    Sidetal: 
    339
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Drømmeren fra Palæstina" af Peter Fogtdal

    Bogens forside

    Forfatterens morfar, David Huda fødtes i Palæstina år 1900 og kom hurtigt til Danmark - Som jøde og indvandrer følges hans historie med århundredets: verdenskrigene, intolerancen og kultur- og ideo

    Forfatter: 
    Peter Fogtdal
    Udgivet: 
    1998
    Forlag: 
    Lindhardt og Ringhof
    Sidetal: 
    439
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Pedellen" af Peter Fogtdal

    Bogens forside

    I drømme ser pedellen Markuspladsen blive bombet og rejser til Venedig for at afsløre terroristen.

    Forfatter: 
    Peter Fogtdal
    Udgivet: 
    1997
    Forlag: 
    Lindhardt og Ringhof
    Sidetal: 
    135
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Roberto Massanis to liv" af Peter Fogtdal

    Bogens forside

    Roberto - dansk-italiener, charmør og plattenslager - tager tilfældigvis til Indien, og ved mødet med en mystisk inder får han chancen for at leve sit liv om - Vil han gentage sine fejl, eller ...?

    Forfatter: 
    Peter Fogtdal
    Udgivet: 
    1996
    Forlag: 
    Valby : Borgen
    Sidetal: 
    332
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "En danskers død" af Peter Fogtdal

    Bogens forside

    Det er næsten årstid for engle, da radiojournalisten Mark i ambulancen ser sit liv for sig: moderen med Alzheimer, det mislykkede forhold til Jette og sønnen, arbejdet på DR ...

    Forfatter: 
    Peter Fogtdal
    Udgivet: 
    1994
    Forlag: 
    Valby : Borgen
    Sidetal: 
    239
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Frokost for dæmoner" af Peter Fogtdal

    Bogens forside

    Beretning om et ungt, blankpoleret og perfekt ægteskab, der langsomt går i opløsning, da virkeligheden begynder at sætte pletter på perfektionen

    Forfatter: 
    Peter Fogtdal
    Udgivet: 
    1993
    Forlag: 
    Valby : Borgen
    Sidetal: 
    132
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Skabsoptimisten" af Peter Fogtdal

    Bogens forside

    Humoristisk historie om særlingen Thorbjørns oplevelser på en charterrejse til Grækenland, hvor han oplever den fysiske kærligheds glæder og derved får mod til et opgør med sit liv og sit selvhad

    Forfatter: 
    Peter Fogtdal
    Udgivet: 
    1992
    Forlag: 
    Borgen
    Sidetal: 
    171
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Letmælksprofeten" af Peter Fogtdal

    Bogens forside

    Filosofisk og satirisk farce om en falleret skuespiller, som opdager, at han har overnaturlige evner -  Han slår sig på astrologien og bliver en berømt guru, men mister efterhånden helt jordforbind

    Forfatter: 
    Peter Fogtdal
    Udgivet: 
    1991
    Forlag: 
    Valby : Borgen
    Sidetal: 
    182
    Lån bogen - Køb bogen
Læs forfatteren

Zarens dværg, min tragikomiske historiske roman, er lige blevet genudgivet som Gyldendal-pocket. Den er tilmed udkommet i USA, Canada, Frankrig og Portugal. Her kan du læse starten: 

1
Mit navn er Sørine Bentsdatter. Jeg blev født i 1684 i landsbyen Brønshøj. Min far var præst, min mor døde i barselssengen.

     Da jeg fyldte seks, besluttede min krop, at den ikke ville vokse mere.

    Jeg bryder mig ikke om betegnelsen dværg.

    Jeg bryder mig i det hele taget ikke om dværge.

2
De fine herrer har bragt mig op på Kiøbenhavns slot.  De har sat mig på et  gulvtæppe, der virker, som om man går i tang. Nu betragter de mig på den joviale måde, de ynder; hovedet på skrå, trækninger omkring munden, men jeg glor tilbage. Jeg glor altid tilbage, for de er grimmere end mig; den eneste forskel er, at de ikke ved det. 

 - Gør det lige igen, siger den fineste af mændene.

 Hans navn er Callenberg. Han er en selvtilfreds kavaler med røde kinder; benene er begravet i silke. Jeg har hænderne i siden og glor på hans hager, der dirrer af moro.

    Callenberg spreder benene og smiler. Jeg bevæger mig hen over det bløde gulv, dukker hovedet og går ind mellem hans ben. Det bliver til fire, fem gange, frem og tilbage som en behagesyg køter. Og nu klapper de alle sammen; nu kagler de fornøjet i deres parfumerede hønsegård. Jeg kunne sagtens have stødt hovedet mod Callenbergs ædlere dele, men det ville have været tåbeligt, og meget kan man sige om en kælling som mig, men tåbelig er jeg ikke.

   -  Fornemt.

   Callenberg samler benene med et tilfreds grynt.

  Hoffolkene glor nedladende på mig endnu en gang  – den måde, alle glor på mig; med en uskøn blanding af foragt og jovialitet. Men de kunne lige så godt have gloet ud ad vinduet.  De kunne lige så godt lade blikket glide op og ned ad Blåtårn, for de ser mig ikke, disse menneskebørn. Hvordan kan de se mig, når de er blinde som stære?

I det samme får jeg øje på min skikkelse i spejlet. Jeg er lille og indtørret, med dybe furer i panden. Mine øjne er små og grønne, læberne tynde og sardoniske. Min næse og ører er lidt for store, håret er langt og grånende. Åreknuderne danser op og ned ad mine hjulben, men der er intet latterligt ved mig; det skal de nok lære.

    Callenberg sætter sig i krydsstolen og knipser med fingrene.  Et øjeblik efter får han bragt et glas nellikevin og en tallerken med flamsk chokolade. Hans hænder er fede og lyserøde, neglene er som blankpolerede muslingeskaller. Sådan er det med mennesket: Det er forfængeligt og afskyeligt, med vaner der tiltager i grusomhed, jo mere det æder.

  - Spørg dværgen, hvad den kan af kunster.

   Førstesekretæren vender sig mod mig. Da han taler, gør han det langsomt, som om han henvender sig til en dåre. Jeg vælger at ignorere ham. Jeg kender de fine. Jeg har mere erfaring med dem, end jeg vil indrømme. Jeg ved, hvordan de tænker, og hvordan de gebærder sig.  De kan ikke narre mig med deres vulgariteter.

    - Kan den trylle eller læse i salt?  spørger Callenberg.    

    - Jeg kan både læse og skrive, siger jeg.

    Callenberg lægger hovedet tilbage og ler. Det er en latter, han ville bryde ud i, ligegyldigt hvad jeg sagde – for dværge er pudseløjerlige; dværge er underholdende på samme måde som papegøjer er underholdende. Vi er væsener, som kun har én funktion: at være til, så mennesket kan føle sig overlegen. 

  Callenberg lader en hånd glide hen over hagerne.

    Han er overhofmarskal på slottet. Ikke hofmarskal, men overhofmarskal.  Den slags går adelen op i. Hele deres eksistensberettigelse ligger i titler – jo længere titler, des mere eksistens.

   - Jeg kan både læse og skrive, gentager jeg irriteret.  – Og jeg mestrer tysk, latin og en smule franzøsisk.

    - Og hvor har dværgen lært det?

     Jeg lader blikket vandre rundt i gemakket.  Der hænger fornemme portrætter af Frederik den Fjerde. Der er ferskengule gardiner, som blafrer i brisen; der er forkromede spejle med vrangvillige engle.  En tung duft af ungarske vande sidder i tapeterne – fornemt er det, hvis man har sans for det fornemme.   

   -  Den er måske også kyndig udi russisk?

   Overhofmarskallen betragter mig på sin nedladende måde. Så knipser han med fingrene, og en kammerherre åbner de udsmykkede døre.  

   - Sig til dværgen, at den skal komme tilbage i morgen.

    Førstesekretæren nikker. Han har en veg hage og et frygtsomt blik – et af de blikke, der bedyrer, at han har levet et langt liv med sin herres vrede.  

    Callenberg forsvinder ned ad en lang gang omgivet af venetianske spejle.

    Det sidste, jeg ser, er hans hænder på ryggen og de tynde ben under den svære krop.  Derefter opsluges han af slottet - af kongernes genfærd, som ikke vil slippe fortiden. 

    Nogle øjeblikke senere bliver jeg fulgt ned ad nogle smalle trapper beregnet for tjenestefolkene. Der er fugtigt og klamt; jeg er ved at glide på de høje trin. To døde flagermus ligger på trappen. Spindelvæv pryder hvælvingerne.

   Lakajen åbner en dør til køkkenet. Foran mig ligger et rum, der strækker sig så langt øjet rækker. Overalt er der mennesker: køgemestre, lakajer, stikirend drenge og sukkerbagere. De farer ind og ud, bevæbnet med marcipan, makrel og morbær.

 Jeg glor på træskeerne, der næsten er så lange som mig selv; på krukkerne med safran, på bøtterne med hvillinger og islandsfiskene i lage.  

      Vi begynder at gå.  

      Køkkenet gør mig urolig. Der er en underlig stemning, som om køkkenet vente.  Jeg  passerer to svende, der arbejder på en duepostej. En mundskænk prøvesmager en sur Bourgogne. Alle er i deres meningsløse verden; alle venter. 

    Lakajen leder mig hen mod bagdøren og åbner den utålmodigt.  Da jeg vender mig om for at stille ham et spørgsmål, sparker han mig hårdt. Mod min vilje gisper jeg af smerte. Så peger lakajen på voldgraven og højbroen.  Han peger på fattigkvartererne, ladvognene og lusemarkedet.  Da han smækker døren i, tørrer jeg mig vredt om munden og begynder at gå.

     Det er stadig en varm sommerdag.  De kiøbenhavnske tårne smelter i solen, chalupperne skinner af sølv på kanalen.

      Jeg vandrer over højbroen til Færgestræde.  En hestevogn lastet med vintønder skubber mig næsten i vandet.  Et øjeblik efter forsvinder jeg i vrimlen mellem kuskvogne, soldater og højtråbende visekællinger.

Inspiration

Jeg har en svaghed for Top 10 lister. Derfor har jeg moret mig med at udfærdige én over de skønlitterære bøger, der har betydet mest for mig som forfatter og som menneske. Rækkefølgen er næsten tilfældig:

1. Troldmanden af John Fowles

2. Siddharta af Hermann Hesse

3. Beretninger om beskyttelse af Erik Fosnes Hansen

4. Fortællinger om natten af Peter Høeg

5.Dobbeltgængeren af Fjodor Dostojevski og De Uanstændige af Leif Panduro

6. Hvor var du Adam? af Heinrich Böll

7. House of Day, House of Night af Olga Tokarczuk

8. Om latter og glemsel af Milan Kundera

9. The Mistress Of Spices (Det Tredje Krydderi) af Chitra B. Divakaruni  

10. Ingenious Pain (Sindrig smerte) af Andrew Miller 

Troldmanden af John Fowles topper, fordi den er et mesterværk af bedrag og mystik, samtidig med at den på en underlig måde formår at bevare jordforbindelsen. Hvis jeg kunne skrive en roman, der var halvt så god som denne, ville jeg dø af lykke. Øjeblikkeligt!

Hermann Hesses Siddharta er en spirituel udviklingshistorie, som burde læses af alle, der har prøvet at arbejde med sig selv. Dertil kommer, at Hermann Hesse har et poetisk sprog, der aldrig blærer sig, men som integreres på den smukkeste måde i den bedste fabel, jeg nogensinde har læst.

Den litteratur, der inspirerer mig mest, er helt klart den, der bærer præg af, at forfatteren vil fortælle en god historie. Jeg bryder mig ikke om kortprosa eller om fortænkte skribenter, der synes, at sproget er vigtigere end historien. Hvis man vil onanere med ordene, foretrækker jeg, at man skriver poesi.

Erik Fosnes Hansens Beretninger om beskyttelse er for mig intet mindre end en nyklassiker. Måden, den norske forfatter vikler sine historier ind i hinanden på, er stor kunst og en enorm inspiration for mig. Hans to andre værker Falketårnet og Salme ved rejsens afslutning er også værd at læse.

Summa summarum: Det er svært at udfærdige en Top 10 over ens yndlingsromaner, for der findes så mange andre vidunderlige bøger, som står henne i reolen og råber vredt til mig (bøger har jo også følelser): Indvielse af Elizabeth Haich (en roman om reinkarnation) burde have været med. Det samme gælder P.O. Enquists Livlægens besøg og Homo Faber af Max Frisch. William Boyds Den blå eftermiddag er også vidunderlig. Og så er der Monty Pythons bøger fra halvfjerdserne, der engang fik mig til at grine så højt, at mine omgivelser troede, jeg var blevet vanvittig...

Priser og legater

PRISER:
1986: 3. prisen i Folketeatrets dramatikerkonkurrence, for skuespillet Den elektriske vagthund (blev dog aldrig opført)
2005: Den frankofone litteraturpris, for Le Front Chantilly/Flødeskumsfronten

LEGATER:
1994: San Cataldo, legatophold
1997: Legatophold på Skandinavisk Kunstner Kollegium i Rom
1997: Forfatterforeningens arbejdslegat til prosaforfattere
1998: Statens Litteraturråds kortvarige arbejdslegat
1998: Forfatterforeningens arbejdslegat til yngre prosaforfattere
1999: Studierejselegat til San Francisco fra DPA/Koda
1999: Legatophold på Skandinavisk Kunstner Kollegium i Rom
1999: San Cataldo, legatophold
2000: Fundacion Valparaiso/Paul Beckett Fonden
2001: Studierejselegat til forfatterworkshop Vermont Studio Center i USA fra DPA/Koda
2001: JL-Fondet
2001: Rejselegat fra Statens Kunstfond
2001: Rejselegat fra Litteraturrådet
2002: Rejselegat, Copy-Dan/Autorkontoen
2002: Legatophold på Ledig House, Omi, New York
2002: Arbejdslegat, Statens Kunstfond og Litteraturrådet
2003: Legatophold til Yaddo, Saratoga Springs, New York
2003: Legatophold til Chateau de Lavigny, Lausanne, Schweiz
2003: Rejselegat fra Kunststyrelsen til foredragsturné i USA
2004: Rejselegat fra Kunststyrelsen til foredragsturné i Hongkong, Vietnam, Canada og USA
2004: Legatophold på San Cataldo
2005: Arbejdslegat og rejselegat fra Kunststyrelsen
2006: Arbejdslegat fra Statens Kunstfond
2007: Rejselegat fra Kunststyrelsen, litteraturcentret  

Links