Livet de luxe af Jens Lapidus

Oprettet: 24.03.2012 - 18:24

Bog: "Livet de luxe" af Jens Lapidus

Spændingsroman fra Stockholms underverden, hvor gangsterlivet skildres fra gangsternes perspektiv - Et storstilet røveri, infiltration af hvidvasker-branchen og krig i den jugoslaviske mafiave

Jens Lapidus
Niels Lyngsø
Modtryk

’Stockholm Noir trilogien’, som startede med ’Cash’, afsluttes på fornemste vis med denne 3. del af historien om den stockholmske underverden og dens mange små og store forbrydere.

Bogen byder på gensyn med mange af personerne fra de to første bind, og handlingen følger fire spor som selvfølgelig hen ad vejen føres sammen på kryds og tværs.

Latinoen Jorge er blevet lovlydig cafeejer, men han er træt af det trivielle liv og planlægger det helt store kup sammen med sin barndomsven Mahmoud.

JW er ved at have overstået sin fængselsstraf, men han har stadig ambitioner om at komme på den grønne gren og blive accepteret i rigmandskredsene. Han har ikke spildt tiden i fængslet men planlægger det helt store comeback.

Politimanden Hägerström indvilliger i at gå undercover for at komme tæt på JW og hele branchen med hvidvaskning af penge. Hägerström fyres fra politiet efter en opdigtet historie om vold, og han bliver ansat som fængselsbetjent i det fængsel, hvor JW sidder.

Den ubestridte gangsterboss Radovan Kranjic overlever et attentatforsøg men dræbes efterfølgende, Faderens død får hans datter Natalie til brat at vågne op fra sin tilværelse som forkælet og privilegeret rigmandspige.

Jagten på penge, magt, succes, berømmelse og et liv i luksus fortsætter.

Lapidus er en excellent historiefortæller med et unikt indblik den kriminelle verden, og han holder spændingen ved lige ved at veksle mellem sine hovedpersoner fra de forskellige miljøer. Spændingskurven får oven i købet i dette bind et yderligere hak opad, fordi attentatmanden og hans opdragsgiver forbliver ukendte langt ind i romanen.

Bøgerne foregår i et absolut maskulint miljø, og det afspejles da også i persongalleriet, selvom der i denne roman for første gang introduceres en kvindelig hovedperson.
Det mundrette og slangprægede sprog med hurtige replikker og hurtige miljøskift passer perfekt til historien fra dette mørke Stockholm, hvor råheden, kynismen, kulden, rastløsheden og volden lurer lige om hjørnet.

Lapidus’s skildring af denne ukendte side af det svenske samfund med en flok mennesker, som helt igennem lever af og i forbrydelser, er helt igennem eminent og absolut troværdig. Et stykke socialrealisme af fineste karakter.

Der venter læseren en stor oplevelse i denne krimi, som i sit indhold og sin tilgang ligger milevidt fra de mange tuttenuttede svenske femikrimier.

Oprindeligt skrevet af Arne Larsen, Litteratursiden.