Intet nyt fra Orientekspressen af Magnus Mills

Oprettet: 01.08.2000 - 08:00

Bog: "Intet nyt fra Orientekspressen" af Magnus Mills

Absurd og grotesk komedie om en yngre mand, som camperer langt ude på landet i Skotland, hvor han får forskellige småjobs.

Magnus Mills
2000

Lad mig sige det med det samme: Jeg var én af dem, der holdt meget af Magnus Mills' første bog "Sjak nr. 3". Anden bog fra forfatterens hånd, "Intet nyt fra Orientekspressen", måtte jeg derfor læse, og den er bestemt også et bekendtskab værd. Magnus Mills' bøger har efter min mening kult-status-potentiale !

Vi befinder os et eller andet sted hvor kragerne vender i Skotland på en campingplads, hvor hovedpersonen har slået sig ned med sit telt og sin motorcykel. Meningen er, at han om få dage vil drage videre med kurs mod Indien.

Sådan kommer det bare ikke til at gå. Vores hovedperson møder campingpladsens strenge indehaver, Mr. Parker - og dét er en mand, som forstår at sætte andre i arbejde. Inden han får set sig om, har han arbejde til op over begge ører med at reparere og vedligeholde Mr. Parkers ejendom.

På et eller andet plan passer det ham udmærket at han er fri for at rejse videre, men i stedet kan blive og have fast arbejde fra morgen til aften (uden dog at få den helt store løn eller tak for det !). Eneste adspredelse er den obligatoriske tur på pubben hver aften, hvor pint'ene langes flittigt over disken.

Det jeg synes bedst om i Magnus Mills bøger er nok den måde, han kan beskrive et minisamfund, hvor ingen spørger om noget, men alle alligevel ved alt om alle, og hvor der absolut intet sker og intet er at foretage sig. Og han kan gøre det uden at det bliver kedeligt, vel at mærke. Gennem hele bogen lurer der dog en latent spænding i al den daglige trummerum: Hvornår springer Mr. Parker i luften over en eller anden fejl begået af vores hårdtarbejdende, unge mand ? Eksplosionen udebliver - eller bliver i hvert fald ikke så stor som ventet - og livet går videre.

"Intet nyt fra Orientekspressen" er en lille, pudsig bog som jeg havde i baghovedet længe efter, jeg havde lagt den fra mig.

Lindhardt og Ringhof, 2000. 194 sider.

BogWeb - 1. august 2000