Planen til sikring af fuld beskæftigelse af Magnus Mills

Oprettet: 01.06.2010 - 02:00

Bog: "Planen til sikring af fuld beskæftigelse" af Magnus Mills

Absurd fortælling om den kunstigt opretholdte fulde beskæftigelse, som tilvejebringes ved at en enorm mængde varebiler kører fra depot til depot, med kasser med reservedele til de samme varebiler,

Magnus Mills
Mich Vraa
2004

Samfundet kan ikke bestå, hvis alle klipper hinanden – eller halvdelen af os graver huller og den anden halvdel fylder dem op igen – og dog?

Læs her, hvordan man skaber meningsfuldt arbejde med succes.

Planen til sikring af fuld beskæftigelse er en sindrig virksomhed, hvor hundredvis af ens gule kassevogne kører fra depot til depot med pakkasser. Det giver job til chauffører og deres assistenter, til truckførere, til mekanikere, til inspektører, portvagter, kontrollører, kantinedamer, administratorer og rengøringsassistenter – for blot at nævne nogen. Det er effektivt, velfungerende og giver masser af gode arbejdspladser.

Det giver også plads for initiativrige fyre som George, som har en privat geschæft med at transportere sin kones kager i store hvide kasser rundt til bagere. Han får ofte vanskeligheder ved at indpasse aflevering af diverse fødselsdagskager i køreplanen mellem depoterne. George er en dreven logistiker, men alligevel kniber det, selvom han bruger al sin charme, tricks og lidt bestikkelse. Andre foretrækker at organisere arbejdsdagen, så der er plads til en middagslur eller en lang frokost et diskret sted på ruten.

Der opstår konflikt mellem chaufførerne, om man kan gå hjem, når der ikke er mere arbejde (parkererne) – eller man skal blive der 8 timer (fulddagerne). Det ender med strejke, blokade, forhandling over kantinebordene og almindelig forvildethed over, hvad der måske foregår.

Forhandlingerne er hårde, deltagerne strutter af betydningsfuldhed. Resultatet reddes af et fad sandwich og nogle øl. Det er igen det skæve og uautoriserede, der giver resultat.

Fik jeg fortalt, at det der bliver transporteret i kasserne er reservedele til de selv samme biler, som de kører i – altså et selvsupplerende, lukket system uden betydning for omverdenen!

Dette er den ultimative arbejdspladsroman i al sin groteske og afvæbnende uvirkelighed. Her er langt til socialrealismen og kort til hovedrysten og nikkende genkendelse.

Familie, fritid og det omliggende samfund er uden betydning – bare Planen fungerer.