Halality af Jeff Matthews

Oprettet: 05.02.2002 - 09:00

Bog: "Halality" af Jeff Matthews

Hæsblæsende berettes i slangsamtaler og indre monologer om Phoensis, der laller rundt i København mere rodløs end nogensinde efter den aften, da hans kammerat bliver myrdet af unge tyrkere.

Jeff Matthews
2001
Rosinante

København er kulissen for et par unge mænds liv med arbejde, kærester, diskoteksbesøg m.m.

Byen ligner for så vidt sig selv, men personernes navne - hovedpersonen hedder Phoenisis og hans ven Procyon - antyder den lidt science fiction-agtige stemning.

Under en natlig bytur bliver Procyon overfaldet og dræbt af en ung mand fra en indvandrerbande. Resten af bogen skildrer Phoenisis' rodløse forsøg på at komme videre med sin tilværelse. Han fordriver tiden med både sex, sprut, stoffer og småplat. På et tidspunkt kommer han i kløerne på en nazistspire, som prøver at overtale ham til at hævne mordet på vennen.

Det spændende ved denne bog er først og fremmest sproget. Teksten består af megen direkte tale afbrudt af kursiverede indskud, hvor Phoenisis' tanker og lidt beskrivende afsnit gengives.

Det går over stok og sten, somme tider er hele sætninger skrevet ud i ét og somme tider er (skælds)ord erstattet med tegneseriesymboler. Hovedpersonens sindsstemninger formidles fint på denne måde, og det er en på en gang dyster, absurd og morsom fortælling der kommer ud af det.

'Halality' er en ung danskaustraliers debutroman. Det er en barsk, hæsblæsende læseoplevelse.

Rosinante, 2001 - 214 sider

Andreas Kommode - 5. februar 2002