Wheelchair wildstyle af Jeff Matthews

Oprettet: 26.04.2004 - 08:00

Bog: "Wheelchair wildstyle" af Jeff Matthews

Med et hæsblæsende og slangfyldt sprog fortælles om negeren Bitch og asiaten Nigga og deres hektiske liv på vej til et reality-program i Monte Carlo, hvor den tidligere pornomodel Trish hjælper dem

Jeff Matthews
2003
People's Press

De to venner Bitch og Nigga vågner op i hver sin hospitalsseng uden at kunne huske, hvordan de havnede der.

Og herfra går det derudad i en rablende og vanvittig, men særdeles underholdende historie.

Samme dag de vågner op med hukommelsestab og gipsben, skulle de have været til Monte Carlo for at arbejde på et reality tv-show. Med hjælp fra Niggas far og en kørestol, bedstemoren har udlånt til flugtforsøget, lykkes det dem alligevel at komme afsted.

Turen går naturligvis ikke som planlagt. I første omgang kommer de kun til Rostock, hvor de møder pornoskuespilleren Trish, der tilbyder dem et lift.

Planerne bliver ved med at ændre sig undervejs. Fra at de det ene øjeblik er på vej til Monte Carlo for at arbejde, befinder de sig de sig i næste øjeblik i en bus fuld af dværge på vej til Ibiza. Herfra går de ombord på Nordkaperen, hvor de sammen med Ib Michael og rapperen Jokeren sætter kurs mod et stort forfattertræf i Tanger. Alt imens Trish filmer alle deres oplevelser. Når deres oprindelige planer om at arbejde på et tv-program er gået i vasken, kan de jo ligeså godt lave deres eget show!

Der er ikke meget fyld i bogen i form af indre monologer, miljø- og stedsbeskrivelser. Det er næsten ren action og dialog, så de fleste beskrivelser er ultrakorte ("Luxemburg. What a shithole").

Det skinner tydeligt igennem, at forfatteren har moret sig med at skrive bogen. Både med at finde på hvad hovedpersonerne nu skulle udsættes for, bruge indforståede, men sigende referencer til film, musik osv., men også sprogligt med at finde på og konsekvent benytte nye og selvopfundne udtryk. Fænomenet salmequiz er jeg vist ikke stødt på før.

Hvis man søger en stor litterær oplevelse eller foretrækker bøger, der leverer stof til eftertanke, tunge temaer eller hovedpersoner, man har svært ved at slippe længe efter, man har vendt det sidste blad, ja, så er det bestemt ikke denne bog, man skal kaste sig over.

Hvis man derimod kan more sig over de komiske og absurde optrin, den til tider halv-platte og latrinære humor, hovedpersonernes idiotiske handlinger og ikke lader sig afskrække af en grovkornet, slangpræget og intern jargon, så er man godt underholdt i den tid, det tager at læse bogen.

People's Press, 2003. 217 sider + 1 cd. Kr 179,-