Gilead af Marilynne Robinson

Oprettet: 06.06.2006 - 12:06

Bog: "Gilead" af Marilynne Robinson

Pastor John Ames, som er blevet far i en sen alder, sætter sig ned og skriver et brev til sin søn, og fortæller om slægten, om tilværelsen i lillebyen i Iowa, og om sine egne meninger med tilværels

Marilynne Robinson
2006

Pastor John Ames brev til sin syvårige søn er et dybt kig ind i et religiøst menneskes smukke sind, men han bliver udfordret, da hans søn og kone bliver truet.

I 1956 i byen Gilead i den amerikanske stat Iowa er præsten John Ames døende. I en sen alder blev han gift og har nu en syvårig søn, som han ved, han ikke skal se vokse op. Derfor er han i gang med at skrive et brev til ham om sin slægt, sit liv, den sene kærlighed og sit livssyn.

Både hans far og farfar var præster. Farfaderen deltog i den amerikanske borgerkrig og kæmpede for slaveriets ophævelse. Faderen var pacifist, men hjalp på infirmeriet under 1. verdenskrig. Ames er dybt forankret i sin præstegerning. Han ser hverdagen og dens hændelser som små mirakler. Han finder velsignelser i naturen, i nærværet og samtalen mellem mennesker og selvfølgelig ikke mindst i det, at han har en ung kone og en lille søn.

Naboens voksne, uregerlige søn, som Ames aldrig har kunnet lide, vender hjem. Han ser med stigende bekymring, hvordan hans kone og søn finder behag i hans selskab. Hvordan skal Ames forhindre, at han også kommer til at gøre dem skade?

Ved at skrive brevet åbner Ames sit sind for læseren. Her er hans forudsætninger, og vi får et indblik i de hændelser, der gav hans liv retning. Man får et dybtgående kig ind i et reflekterende, religiøst menneske. Refleksionerne og spørgsmålene aflejrer sig også i læseren. Også som ikke-religiøs bliver man dybt bevæget og indser, at hvis man levede, som om Gud fandtes, ville det også give en retning.

Bogen kræver at blive læst i langsomt åndedrag, og den åbner et metafysisk univers, hvor ikke ét ord er overflødigt. Det er så enkelt og uafrysteligt, at tårerne hele tiden presser sig på. Citat s. 220:
"Hvorhen man end vender sit blik, kan verden lyse i forklarelsens skær. Man behøver ikke tilføre det den andet end en smule ønske om at se. Men hvem har modet til det?"

Marilynne Robinson, f. 1932, har tidligere udgivet "Hus og hjem" fra 1982. Den lille roman anses i dag for en amerikansk klassiker. For "Gilead" modtog hun i 2005 Pulitzerprisen.

Oversat af Ida Jessen. Gyldendal, 2006. 222 sider.  Kr 249,-