Fjenden i spejlet af Leif Davidsen

Oprettet: 07.09.2004 - 08:36

Bog: "Fjenden i spejlet" af Leif Davidsen

Den serbiske hitman Vuk lever en borgerlig tilværelse i USA, men efter 11; september strammer de amerikanske myndigheder grebet, og Vuk, som er efterlyst i Europa, skal udleveres, men har de oplysn

Leif Davidsen
2005

En thriller, der tager afsæt i 11. september 2001. I kølvandet på begivenheden jagtes islamiske terrorgrupper i Europa. Romanen er både god underholdning og oplysende journalistik.

Den ene hovedperson i bogen er den tidligere lejemorder Vuk, titelpersonen i Leif Davidsens roman ”Den serbiske Dansker” (1996). Han har skaffet sig en ny, falsk identitet og har kone og børn i USA. Den anden hovedperson er hans gamle modstander, vicekriminalinspektør og PET-agent Leif Toftlund. Han var også med i ”Den serbiske dansker ”og i en anden Davidsen-roman, ”De gode søstre” (2001). De bliver begge involveret i optrævlingen af al-Queda netværket i Europa.

Bogen følger skiftevis den ene og den anden i et spændende parallelforløb for til sidst at lade dem mødes i det endelige opgør. Et med- og modspil med hinanden og med fælles fjender i efterretningsvæsenets spejlkabinet.

Scenen er således international. Der er fine skildringer af flere eksotiske og spændende miljøer. Plottet er godt, og personerne er troværdige. Bogen veksler mellem dramatiske og barske scener og lange passager, hvor forfatteren demonstrerer sin store baggrundsviden inden for international politik, samfundsfag og islam. Agenternes familieliv skildres også. Svagest står kærlighedsscenerne, som det ofte er tilfældet i denne genre.

En velskrevet og meget aktuel spændingsroman.
De enkelte bind i trilogien kan læses helt uafhængigt af hinanden.

Lindhardt og Ringhof, 2004. 391 sider. Kr 299,-

Originally published by Vibeke Hove Hansen, Litteratursiden.