Et ukendt barn af Pablo Henrik Llambías

Oprettet: 20.02.2006 - 13:05

Bog: "Et ukendt barn" af Pablo Llambías

Roman, der fra mange forskellige vinkler og med mange forskellige fortællerstemmer beretter om oplevelser under 2. verdenskrig. Hvad er løgn, hvad er fiktion, hvem er helte, og hvem er skurke?

Pablo Llambías
2005

I en flertydig, velkomponeret roman bliver en nyskilt fars problemer sat i relief af mennesker, der blev dybt påvirkede af centrale begivenheder fra 2. verdenskrig.

En nyskilt far sidder i sin lejlighed på Christianshavn og magter ikke nærværet med sine børn, der ellers kortvarigt giver liv til de tomme stuer.

Fortælleren har, så længe han kan huske tilbage, altid været fascineret af 2. verdenskrig. Ud fra historiske fakta, selvoplevede beretninger og de møder, han har haft med mennesker, som valgte forkert, bliver hans egen personlige krise og aktuelle situation sat i relief.

På et plejehjem har han mødt en beboer, som blev kaldt 'Churchill'. 'Churchill' hævdede at have kæmpet på Østfronten, og han afskyede Winston Churchill, fordi han var med til at forhindre nazismens sejr. I sit arbejde som kortfilminstruktør har fortælleren også opsøgt tidligere østfrontveteraner, og det mest skræmmende var, at de stadig stod ved deres overbevisning.

Han modtager et manuskript fra en ukendt kvinde, Hanna. Det beretter om en ung piges oplevelser i Tyskland under 2. verdenskrig, hvor hun søger sin bror, der er soldat i SS. Hun ender i Berlin i de sidste kaotiske dage krigen i maj 1945. Broderen dør, og hun selv havner i en interneringslejr i Danmark. Her føder hun et barn, der dør umiddelbart efter fødslen.

Vi kommer tæt på centrale episoder fra 2. verdenskrig, og forfatteren krydrer beretningerne med præcise gennemgange af de faktiske begivenheder: Ardenneroffensiven, bombardementet af Dresden og Berlin inden kapitulationen i 1945.

Det er en flertydig, velkomponeret roman, spændende i sin form med rammefortællingen, de personlige beretninger og de historiske fakta. Og nysgerrigheden er vakt fra første side: Kan man ved at blive konfronteret med den barske virkelighed, her krigens gru, absurditet, personernes løgn og forstillelse, nå til en selverkendelse, hvor man ser realiteterne i øjnene, og derefter handle, så livet og de nære relationer igen bliver nærværende?

Det stramme og præcise sprog understreger fortælleglæden. Jeg kunne godt tænke mig en fortsættelse, der ville fortælle videre om, hvordan det går med at være weekendfar og at være optaget af 2. verdenskrig.
Hold øje med talentet Henrik Pablo Llambias.

Gyldendal, 2005. 213 sider. Kr 199,-

Læs mere på Pablo Llambias hjemmeside.
Læs vores artikel om Llambias' A.P.O.L.L.O.N og vores Pletskud om Rådhus

Lån bogen på