Englens spil af Carlos Ruiz Zafón

Oprettet: 07.09.2009 - 11:24

Bog: "Englens spil" af Carlos Ruiz Zafón

David Martin er en ung ambitiøs forfatter, som i 1920'ernes Barcelona indgår kontrakt med en mystisk forlægger om at skrive en bog. Det bliver en kontrakt med fatale følger

Carlos Ruiz Zafón
Iben Hasselbalch

Kan Carlos Ruiz Zafon gentage kunststykket og skrive en roman, der fænger lige så meget som 'Vindens Skygge'?

Lad det være sagt med det samme - jeg havde glædet mig meget til at læse ’Englens spil’ af Carlos Ruiz Zafón, for forfatterens til ’Vindens skygge’ hører til på min private top 10-liste, men bogen levede slet ikke op til mine store forventninger, desværre.

Ligesom i ’Vindens skygge’ er her intriger, mystik, mirakler, mange gåder, uforløst kærlighed, uhyggelige mausoleer og tårnværelser, og et Barcelona, som er befolket med ulykkelige mennesker. Carloz Ruiz Zafon kan sit håndværk, han kan opbygge en stemning, og indimellem synes jeg også, det lykkes for ham at gøre historien spændende, men så kammer den alligevel over, sproget bliver meget patetisk, ”en lyd af sønderrevet kød kom fra hendes læber”, der er for mange intriger og for mange ubesvarede spørgsmål.

”Hvis De vil have et råd, så glem det hus, glem mig, min mand og denne historie. Rejs langt bort. Denne by er fordømt. Fordømt”

Men David har ikke tænkt sig at følge rådet, tværtimod ønsker han at trænge dybere ned i historien. Vi er i Barcelona i 1920’erne. David er journalist, men i virkeligheden vil han hellere være forfatter. Han har skrevet nogle meget populære kriminalromaner, og en dag får han et brev fra en beundrer, bogforlæggeren Andreas Corelli. Han vil give David en stor sum penge, hvis David opfylder hans ønske om at skrive en bog, som verden ikke har set magen til - en ny religion. Men hvorfor er Corelli så interesseret i David, og hvem er han egentlig?

I Davids hus har der tidligere boet en forfatter, som også havde indgået en lignende aftale med Corelli, og denne forfatter døde på meget mystisk vis. David beslutter sig for at finde ud af, hvad der egentlig skete med ham. Det fører David sammen med mange forskellige personer, mange svigt og løgne og rigtig mange dødsfald.

En ting, som jeg synes er lykkedes rigtig godt, er Carlos Ruiz Zafóns meget flotte beskrivelse af underverdenens Barcelona, i byen er der en stemning af forfald og undergang, som passer godt sammen med den dramatiske handling.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• hiort

ons, 18/08/2010 - 17:09

Jeg er ked af at sige det, men jeg synes ikke Anne Grete Jacobsen har forstået ret meget af denne fantastiske bog.

“Englens spil” er den gamle historie om en mand, som sælger sin sjæl til Lucifer for ussel mammon. Denne gang er historien henlagt til et meget stemningsfyldt  Barcelona i 1920’erne.

Hovedpersonen i “Englens spil” er den unge talentfulde forfatter David Martin, som indgår en  kontrakt med den mystiske forlægger Corelli om at skrive en bog. Hvilket han aldrig skulle ha’ gjort, thi forlæggeren er ikke en almindelig dødelig og hans forventninger er intet mindre end en bog, der vil ryste verden med det, som han kalder en ny religion; men som rettere må betegnes som en ideologi, der i betænkelig grad ligner den nazistiske! Med andre ord: et politisk manifest.

David bliver temmelig hurtigt klar over at der er noget galt med Corelli og hans ønsker, men det er allerede for sent at fortryde. David har opdaget, at hans hus tidligere var beboet af en anden forfatter, som havde en lignende aftale med Corelli og døde under mystiske omstændigheder. Da David begynder at opklare mysteriet udvikler hans liv sig til et mareridt af vold, forfølgelser og mord.

David hemmeligholder sit arbejdes sande indhold, da han ikke alene skammer sig over sig selv, men også er angst for hvad der kan ske med dem, som han holder af. Hans store kærlighed, Christina, finder en dag det “forbudte” manuskript og som en anden Eva i Paradisets have, mister hun sin uskyld, da hun læser den djævelske tekst. Hendes verden går under og hun bliver nærmest psykotisk.

Corelli ender med at få sit manuskript og David flygter over hals og hoved. Bogen slutter meget sigende femten år senere i 1945 med en epilog, hvor David møder Corelli igen. David tror han nu skal dø, men Corelli har noget andet i tankerne. Den djævelske forlægger lader Christina genopstå som en lille pige, som han overgiver i Davids varetægt. Verden er igen ren og uskyldig - for en tid ....

“Englens spil” er ligesom Ruiz Zafóns forrige bog “Vindens Skygge” eventyrligt god. Ruiz Zafón er en fortæller af Guds nåde! De malende beskrivelser af det smukke Barcelona, kombineret med en stemning af forfald og undergang, danner en fascinerende baggrund for den grumme historie. “Englens spil” hænger på væsentlige punkter sammen med “Vindens skygge”. Antikvarboghandleren Sempere og det hemmelige bibliotek kaldet ‘De glemte bøgers kirkegård’ har en betydelig rolle i begge bøger, og hovedpersonen i “Vindens skygge”, Daniel, bliver født i “Englens spil”.

Fantastisk bog!