Vindens skygge af Carlos Ruiz Zafón

Oprettet: 07.12.2004 - 09:37

Bog: "Vindens skygge" af Carlos Ruiz Zafón

Da den ti-årige Daniel af sin far bliver bragt til De glemte bøgers kirkegård i Barcelona, sætter det en lang række begivenheder i gang, som rækker langt ud over de fattige år efter borgerkrigen, o

Carlos Ruiz Zafón
Iben Hasselbalch
2005

Bogen foregår i Barcelona i årene efter den spanske borgerkrig med intriger, spænding og kærlighed – alt det en roman skal rumme.

”Vindens skygge” er en bog om en bog, der på magisk vis griber ind i den unge Daniels liv, en stor roman fra en ny spansk forfatter, som du ikke må snyde dig selv for.

”Stedet her er et mysterium, Daniel, en helligdom. Hver bog, hvert bind du ser, har sjæl. (…) Når et bibliotek forsvinder, når en boghandel lukker sine døre, når en bog forsvinder i glemsel, sørger vi, der kender dette sted, vogterne, for, at den kommer herhen. De bøger, som ingen længere husker, de bøger, som er forsvundet i tiden, lever på dette sted videre for evigt, mens de venter på en dag at falde i hænderne på en ny læser, en ny ånd”.

Stedet er De Glemte Bøgers Kirkegård, og Daniel bliver som tiårig indviet som vogter af sin far, antikvarboghandleren Sempere. Som en rituel handling skal han udvælge en bog, som han skal adoptere og holde i live, og han vælger – eller rettere sagt - ”Vindens skygge” af Julián Carax adopterer ham.

Dette er indledningen til 452 siders forrygende underholdning, der leder tankerne hen på det 19. århundredes store fortællere. Persongalleriet er mangfoldigt og farverigt; hvem kan ikke elske den stortalende, storspisende, radmagre Fermín Romero de Torres, tidligere regeringsagent og subsistensløs, nu bibliografisk assistent hos Sempere & Søn, og gyse ved tanken om den personificerede ondskab i skikkelse af Francisco Javier Fumero Almuñiz, bøddel for den til enhver tid vindende side?

Plottet er lige så mangfoldigt som persongalleriet. Daniel sluger bogen, og mysterierne begynder at vælte ind; hvem er den mystiske mand, der holder øje med ham, han ligner faktisk en af personerne i bogen, hvorfor kan han ikke finde flere bøger af forfatteren, etc. etc.?

Daniels årelange søgen efter bøger af og oplysninger om Julián Carax bliver også det unge menneskes søgen efter identitet og mening med livet for slet ikke at tale om kærligheden. Bogen foregår i Barcelona i årene efter den spanske borgerkrig med tilbageblik på århundredets første årtier i takt med, at Daniel afdækker Julián Carax’ liv. Det er ikke en bog om Franco-tiden, men tidens armod og angst hviler som en skygge i baggrunden.

Carlos Ruiz Zafón er et nyt bekendtskab, der slutter sig til kredsen af store, spanske romanforfattere, lad os endelig få mere af ham. ”Vindens skygge” er en af mine store oplevelser i dette efterår.

Oversat af Iben Hasselbalch. Gyldendal, 2004. 451 sider. Kr 298,-