En flamme i natten af Sabaa Tahir

Oprettet: 04.09.2017 - 12:37

Bog: "En flamme i natten" af Sabaa Tahir

Efter de dramatiske begivenheder på militærakademiet jager en hær anført af masker de to flygtninge, mens de prøver at slippe ud af hovedstaden og finde gennem imperiets enorme og øde områder

Sabaa Tahir
Stig W. Jørgensen
Alvilda

Andet bind af Tahirs storslåede fantasyepos udspiller sig i en middelalderlig verden med østlig mystik og højlydte referencer til nutidens uretfærdigheder.

Sabaa Tahir er en ung amerikansk forfatter med serien 'An Ember in the Ashes' som sin forfatterdebut. Første bind i serien Det ulmende oprør forheksede læsere verden over, og bogen røg direkte ind i toppen af fantasyligaen. Kendetegnet ved Tahirs fortælling er hendes personportrætter, som hun formår at gøre spillevende, uanset hvor kantede og umedgørlige, de måtte være. Serien handler om Leia og Elias og deres flugt fra imperiets grusomheder. Deres største fjender er lige i hælene på dem, men andre mere uhåndgribelige væsner er vågnet til live for at kræve deres andel af magten.

Forfatteren har skabt en yderst imponerende serie, som ikke er én eneste side for lang. Faktisk skriger man uvilkårligt på mere, og hele tiden må man læse bare ét kapitel mere. Det føles trygt og godt at være i Elias' og Leias verden, for forfatteren fører med sikker hånd læseren igennem uden nogen former for slinger i valsen. Handlingen udspiller sig i en middelalderlig verden tilsat østlig mystik med højlydte referencer til den nutidige verdens uretfærdigheder og magtovergreb.

'En flamme i natten' indeholder en særdeles overraskende slutning, og det bliver meget spændende at se, hvordan Tahir vil bringe serien videre i det tredje afsluttende bind, der forhåbentlig udkommer i løbet af 2018.