Einar Már Guðmundssons samlede værker 1981-2016

Oprettet: 01.02.2017 - 10:45

Bog: "Vingeslag i tagrenden (Einar Már Guðmundssons samlede værker 1981 2016)" af Einar Már Guðmundsson

Einar Már Guðmundsson er en af Islands største nulevende forfattere, modtager af bl.a.

Det er ikke mange forfattere, der får udgivet hele deres forfatterskab i én samlet pragtudgave, men heldigvis gør Einar Már Guðmundsson.

Einar Már Guðmundsson udkom på dansk for første gang i 1981 med digtsamlingen 'Frankensteins kup'. Siden fulgte en lang række digte, noveller og romaner. Et af værkerne i den nye samling, novellesamlingen 'På sporet af den zoologiske have' udkommer for første gang på dansk. Desuden indeholder de samlede værker også en litterær monografi, skrevet af oversætteren Erik Skyum Nielsen, hvor man kan blive klogere på dette enestående forfatterskab.

At Einar debuterede som digter skinner igennem i alle hans værker. Han har en helt særlig sprogsans, og alene titlerne på hans værker er magiske. Mange af romanerne hænger sammen, men kan læses selvstændigt. De fortæller om livet i Reykjavik fra 1960erne og frem, men også om historiske personer og livet på landet. Flere af hans værker indeholder selvbiografiske elementer, f. eks. Universets engle, som handler om Einars bror, der var skizofren. 'Universets engle' er desuden filmatiseret. I digtsamlingen Jeg skyder genvej forbi døden, fortæller Einar om sin kamp med alkoholisme. I nyere tid har Einar været optaget af finanskrisen og bankkrakket i Island. Det har han skrevet nogle spiddene bøger om, nemlig 'Hvidbogen' og 'Bankstræde nr. 0'.

Hvis du endnu har Einar Már Gudmundssons forfatterskab til gode er du meget heldig. Hvis du allerede har læst ham, kan du starte forfra. Nogle af de nye udgaver er en anelse udvidede i forhold til første udgaverne. Ikke alene indholdet i disse bøger er smukt, indpakningen i de nye udgaver er også små kunstværker i sig selv. Forsiderne er lavet af Simon Færch. Værkerne er samlet i en kassette og er blevet en ny perle i min bogreol. Den nye udgivelse er langt smukkere end første udgaverne.

Jeg kan ikke sige, hvilken af bøgerne, der er min favorit, for de er både meget forskellige og meget vidunderlige på hver deres måde. Her et citat fra digtsamlingen 'Orkanens øje' fra digtet ’Skæbnens talerstol’, der begynder sådan her:

"Tal ikke om

store nationer og små nationer,

udkanter, verdenshjørner og rande.

Det her er en kugle; midten

befinder sig under dine fodsåler

og bevæger sig og følger med

dig uanset hvorhen du går"

Læs selv resten af digtet. Læs videre. Læs det hele. Det er så stærkt, så smukt, så godt.

Einars værker er oversat til adskillige sprog og har fuldt fortjent vundet mange priser både i Island og internationalt, ikke mindst Nordisk råds litteraturpris. Han optræder af og til ved forskellige arrangementer her i Danmark, så snyd ikke dig selv for at opleve ham, hvis du får mulighed for det.