Dyster viden af Belinda Bauer

Oprettet: 25.10.2010 - 13:17

Bog: "Dyster viden" af Belinda Bauer

Den 12-årige Steve kæmper en kamp for at samle sin kriseramte familie især gennem at finde sandheden om sin onkels forsvinden 19 år tidligere - Han har i flere år gravet efter hans lig og begy

Belinda Bauer
Rasmus Klitgaard Hansen
Jentas

Psykologisk debutroman om godt og ondt, rigtigt og forkert og om det menneskelige sinds dystre afkroge.

I denne bog møder vi drengen Steven, der lever et trist og på mange måder tragisk liv. Steven og hans lillebror Davey vokser op hos deres mor og bedstemor i den lille by Shipcott i Somerset. Familien lever i skyggen af en tragisk hændelse tilbage i moderens barndom, da hendes lillebror Billy forsvandt, sandsynligvis myrdet af en pædofil barnemorder ved navn Arnold Avery. Alle har siden dengang accepteret, at Billy blev myrdet og begravet et sted på heden sammen med morderens mange andre ofre. Dog har bedstemoderen aldrig opgivet håbet, og tilbringer alle sine vågne timer med at stå ved vinduet i håbet om at hendes lille dreng kommer hjem.

Samtidig bruger Steven al sin tid på at grave på heden i håbet om at kunne finde liget af sin afdøde onkel Billy for på den måde at kunne give bedstemoderen en afklaring. Steven forestiller sig, at når først bedstemoderen har fået vished for at hendes søn virkelig blev myrdet dengang for 18 år siden, vil hun holde op med at leve i fortiden, og de kan blive en ”rigtig familie”.

En dag opgiver den 12-årige Steven at finde sin afdøde onkels lig, heden er for stor og gravearbejdet kommer ingen vegne, i stedet sender han et brev til morderen Arnold Avery, som sidder fængslet på attende år. Dette brev vækker Arnold Avery af en ”dvale”, og pludselig er barnemorderen klar til at myrde igen.  Dette sætter gang i begivenheder af et omfang, som drengen Steven aldrig havde kunnet forestille sig.

’Dyster Viden’ er Belinda Bauers debutroman. Bogen er allerede solgt til udgivelse i mere end 14 lande. Bogen kaldes en krimi eller en thriller, men dette er jeg ikke helt enig i. På bogens bagside kaldes den ”en psykologisk tour-de-force”, og her er jeg mere enig. Bogen får mig på mange måder til at tænke på Louis Sachars klassiker ’Straffen’, som også tager os med på en rejse i det skadede barnesind. Bogen er også et symbol på kampen mellem det gode (drengen Steven) og det onde (morderen Arnold Avery).

Originally published by MereteTrap, Litteratursiden.