Det sidste testamente af Sam Bourne

Oprettet: 17.12.2007 - 19:06

Bog: "Det sidste testamente" af Sam Bourne

En irakisk dreng får fingrene i en gammel lertavle fra nationalmuseet i Bagdad, hvis budskaber kan sætte verden i brand.

Sam Bourne
Jentas

Fascinerende blanding af Mellemøst thriller og religiøse konspirationsteorier – guf for læsere af Dan Brown og lignende forfattere.

Efter Saddam Husseins fald i 2003 bliver det irakiske nationalmuseum plyndret for alle sine skatte. En dreng finder en lertavle med nogle underlige tegn, og den tavle skal senere komme til at spille en betydningsfuld rolle i fredsforhandlingerne mellem Israel og Palæstina. Forhandlingerne truer med at bryde sammen, og mordene på tilsyneladende tilfældige israelere og palæstinensere synes at ødelægge ethvert håb om fred.

Den amerikanske regering overtaler mægleren Maggie Costello til at forsøge at få forhandlingerne på rette spor igen. Efter et fredsforsøg i Afrika, et forsøg som endte tragisk, havde hun trukket sig tilbage, men hendes utilfredshed med sit liv og et stagnerende parforhold får hende på banen igen.

Hun opdager, at to af de myrdede i virkeligheden begge var arkæologer fra hver sin side af konflikten, men at de ikke desto mindre var i kontakt med hinanden, og hun indser, at hvis freden skal blive til noget, bliver hun nødt til at bevise, at mordene ikke var politiske, men derimod skyldtes helt andre ting. Sammen med sønnen til den myrdede israelske arkæolog kommer hun snart på sporet af tavlen og en hæsblæsende jagt sættes ind.

Der er her tale om en særdeles kompetent spændingsroman, og selvom den ikke når ”Da Vinci-højder”, bliver man ganske effektivt underholdt, og Sam Bourne formår faktisk at holde læseren på pinebænken lige til det sidste.

Samtidig er det også en af den type romaner, hvor man som læser undervejs præsenteres for historiske og nutidige problematikker, der den dag i dag virker uløselige. Bogen passer hermed perfekt til den moderne læser, der både ønsker underholdning og menneskeligt, politiskt og følelsesmæssigt udbytte, når han/hun læser en roman.

For det ER underholdende, når Maggie sætter jagten ind på 'Det sidste Testamente'. Men samtidig føler man også, at man får et historisk udbytte, når man som læser bliver guidet gennem Jerusalem og får fortalt 'insiderhistorier' om nogle af de mest berømte sights i byen.

Sam Bournes anden roman på dansk anbefales hermed på det varmeste.

Oversat af Anne Mette Poulsen. Jentas, 2007.532 sider.