De retfærdige mænd af Sam Bourne

Oprettet: 19.06.2006 - 12:06

Bog: "De retfærdige mænd" af Sam Bourne

Thriller om en verdensomspændende kristen sekt, som dræber "de retfærdige mænd", for når den sidste er død vil Armageddon indtræffe, og Jesus vil vende tilbage til jorden.

Sam Bourne
Anne Mette Poulsen
2006
Jentas

Spændende thriller - i stil med Dan Browns "Da Vinci mysteriet" - om en verdensomspændende kristen sekt, som systematisk dræber "de retfærdige mænd".

Som den nederste i hierarkiet bliver den unge journalist Will Monroe, der arbejder for New York Times, sat til at dække et tilsyneladende uinteressant mord på en alfons fra et barsk New Yorkerkvarter. Will dækker historien og finder ud af, at den myrdede ikke bare var en kynisk alfons, men en retfærdig mand, der havde gjort nogle usædvanlige gode ting for andre mennesker.

Kort tid efter bliver Will sendt til Seattle, hvor en højreekstremist er blevet skudt. Will undersøger sagen og finder ud af, at også denne mand har gjort noget usædvanlig godt for andre mennesker. Er det mon tilfældigt, eller er der en sammenhæng?

Midt i det hele får Will besked om, at hans kone Beth er blevet kidnappet, og at han vil miste hende for altid, hvis han går til politiet. Will forsøger at tyde kidnappernes mystiske beskeder, som peger i retning af den jødiske kabbalah og bibelske profetier. Med hjælp fra ekskæresten, som er af jødisk afstamning, prøver de sammen at løse gåden.

Spændingen stiger i takt med, at der sker flere tilsyneladende tilfældige mord rundt om i verden. Som opklaringen skrider frem, bliver det dog tydeligt, at det hele er styret af nogle meget stærke kræfter, og at der ikke er tale om tilfældigheder.

Er du vild med Dan Browns "Da Vinci mysteriet", så er "De retfærdige mænd" lige noget for dig, om end den ikke når samme højder og fascinationsniveau. "De retfærdige mænd" er en god thriller til sommerferien, selv om den rent sprogligt ikke er noget særligt. Til gengæld holder spændingen hele vejen, og man gennemskuer ikke plottet, før Sam Bourne giver læseren den sidste brik i mysteriet.

Sam Bourne er pseudonym for Jonathan Freedland. Han har tidligere udgivet to fagbøger, men "De retfærdige mænd" er Bournes debutroman.

Oversat af Anne Mette Poulsen. Jentas, 2006. 453 sider. Kr 249,