Det ender med os af Colleen Hoover

Oprettet: 14.08.2017 - 22:42

Bog: "Det ender med os" af Colleen Hoover

Når den, der elsker dig højest, også er den, der gør dig allermest ondt.

Colleen Hoover
Dorte Andersson

Hjerteknusende pletskud fra Colleen Hoover, der om nogen forstår at skrue en kærlighedsroman sammen. Denne er hendes mest personlige til dato.

Måske har Colleen Hoover ikke revolutioneret kærlighedsromanen, men det er tæt på, for hun er i hvert fald en af grundene til, at genren hitter i disse år. Hoovers evne til at beskrive følelser, både de forbudte og velkendte af slagsen, er helt fænomenal og medvirkende til, at man ganske enkelt lapper hendes bøger i sig, som den reneste fløde. Det amerikanske lader sig ikke fornægte, men hvad gør det når man får så velskrevne fortællinger, serveret med masser af empati, hot romantik og hjerter der smerter?

I ’Det ender med os’ har forfatteren kastet sig ud i en roman med referencer til sin egen opvækst. Her skal jeg ikke komme ind på i hvilken sammenhæng, det må man selv læse sig frem til med de tårer i øjenkrogen, det unægtelig vil fremkalde. Colleen Hoover har skrevet et fint efterord, der forklarer nærmere.

Lily har haft en svær opvækst og et mere end problematisk forhold til sin far. Mødet med kirurgen Ryle udvikler sig til et hedt forhold, og Lily er lykkelig i sit liv, omgivet af en mand og en svigerfamilie der elsker hende højt, som den familie hun altid har drømt om. Men der er små ting ved Ryle, som gør Lily urolig, vred og bange. Hun bilder sig ind, at det blot er det umenneskelige pres på hans karriere, der spiller ind, men de små glimt af en anden Ryle viser sig at have en helt anden årsag. Et frygteligt traume, der ville kunne ødelægge enhver. De ubehagelige fællesnævnere, der burde bringe Lily og Ryle tættere sammen ender i stedet med at gøre dem smerteligt ondt. Da Lilys første store kærlighed Atlas uventet dukker op, hamrer tvivlen og realiteterne ind i Lily med et brag. Er Ryle den rette person for hende, eller vil han i sidste ende ødelægge hendes liv?

Stærk og smuk kærlighedsroman om at bryde mønstre og finde kærligheden af alle de rigtige grunde.