Denne dag, et liv af Jens Andersen

Bog: "Denne dag, et liv" af Jens Andersen

Biografi om Astrid Lindgren

Jens Andersen
2014

Endelig har vi fået en omfattende Astrid Lindgren biografi, der giver et levende og nuanceret indtryk af mennesket bag bøgerne.

Jens Andersen er ph.d. i nordisk litteratur og har blandt andet skrevet bøger om H.C. Andersen. Han har haft adgang til et omfattende og hidtil ukendt kildemateriale suppleret med mange oplysninger fra Astrid Lindgrens datter. Han skriver flydende og ubesværet, og hans tydelige engagement smitter af på læseren, der har svært ved at lægge bogen fra sig. Mange aspekter af Astrid Lindgrens liv belyses, og det var langt fra altid nogen Bulderby-idyl. Kun barndommen var fuldkommen lykkelig med base i et trygt og kærligt hjem og uendelige legemuligheder i den omgivende natur.

Når man læser om de store problemer, Astrid Lindgren måtte kæmpe med fra en tidlig alder, kan det ikke undre, at hun i perioder blev ramt af depressioner, men alligevel formåede hun at leve livet fuldt ud. Som kun 18-årig blev hun gravid og måtte føde i hemmelighed på Rigshospitalet i København for derefter at overlade sønnen til en dansk plejemor i tre år, mens hun hutlede sig igennem som maskinskriverske i Stockholm. Det gav hende en forståelse for, hvor vigtig tryghed og kærlighed er i den tidlige barndom, og hendes bøger vrimler med ensomme, forsømte børn, der må ty til fantasien for at klare livet.

Livet igennem var hun ubetinget barnets advokat. Mændene i hendes liv betød mindre, og kriserne i ægteskabet med Sture Lindgren gjorde hende bevidst om, at hun også måtte sørge for at leve sit eget liv. Forfatteren redegør for tilblivelsen af Astrid Lindgrens elskede figurer og fortællinger. Hun fremstilles som en visionær forfatter, der ikke kan sættes i bås. Hendes forfatterskab gennemsyres af hendes levende interesse for børn og hendes dybe forståelse for deres tanker og følelser.

Dybt engageret i skriveprocessen kunne hun for en stund glemme sin angst og ensomhedsfølelse. Hun debuterede som 38-årig med bøgerne om den provokerende anarkist, Pippi Langstrømpe. Derefter udfoldede hun sig i mange genrer, der veksler mellem humor, hygge, livsglæde, rodløshed, uhygge og sorg. Ikke alle hendes bøger har overlevet tidens tand, men de mange, der har vist sig at være langtidsholdbare, vil også glæde fremtidige generationer. Ikke engang 1970’ernes marxistiske litteraturkritikere har kunnet tage livet af bøgerne, der elskes af børn i hele verden.

Astrid Lindgren beskrives som et myreflittigt og alsidigt menneske. Som forlagsredaktør fik hun stor betydning for en hel generation af svenske børnebogsforfattere. Også på andre områder kom hun til at præge sin samtid. Sent i livet trådte hun i karakter som politisk aktivist og miljøforkæmper. Hun var med til at vælte Olof Palmes socialdemokratiske regering, og hun kæmpede for at bevare naturområder og forbedre dyrevelfærden.

Bogen er en gave til alle os, der er vokset op med Astrid Lindgrens bøger, og som har grædt over den stakkels, ensomme og forsømte dreng i Mio min Mio og jublet over den almægtige Pippi Langstrømpe, der blæser på alle konventioner. Forfatteren har bragt os så tæt på mennesket Astrid Lindgren, at det giver den voksne ekstra perspektiv og dybde til de elskede bøger og en stor lyst til at genlæse dem og dele dem med børn og børnebørn.

Originally published by Jytte Kjær Schou, Litteratursiden.