Dengang med hunden af Pia Juul

Oprettet: 06.06.2005 - 12:05

Bog: "Dengang med hunden" af Pia Juul

Noveller om de mangeartede stærke kræfter, der lurer lige under overfladen på tilsyneladende pæne, almindelige mennesker
Originaludgave: 2005

Pia Juul
2005
Tiderne Skifter

Et lille mesterværk af en novellesamling, en fornøjelig læseoplevelse. Knivskarp, overraskende og grotesk med humor trods de dystre situationer.

Bogen består af 22 ultrakorte noveller. Titlen er ikke en af novelleoverskrifterne, men derimod en sætning, som forekommer i to af novellerne. Flere af disse tager nemlig udgangspunkt i ret banale erindringer, som sanses meget tydeligt, og som brydes af en nutidig, ofte grotesk handling eller begivenhed.

Hovedpersonerne er forskellige både af køn, alder og miljø, og deres navne er meget sigende. De er i deres følelsers vold. Handlingen forgår mange forskellige steder, og der forekommer bl.a. mord, selvmordsforsøg og hævn.

Sproget er meget præcist og nuanceret, og replikkerne falder mundret. Der står en del mellem linjerne, og der er ikke skrevet ét ord for meget. Novellerne er således meget formfuldendte, elegante og overraskende. Sprog og handling går op i en højere enhed.

En af novellerne, " Ude på landet", er en H.C. Andersen pastiche. Der er både ironi og dramatik, overraskende pointer og en gådefuldhed i novellerne, som giver stof til eftertanke. De klæder hinanden og har visse gennemgående træk, men kan også læses helt selvstændigt. De er i høj grad egnede til oplæsning, og holder man af novellegenren, er disse moderne noveller et must.

Det er Pia Juuls anden novellesamling. Den første, "Mit forfærdelige ansigt", kom i 2001.
Pia Juul (f.1962) debuterede i 1985 og er især kendt som en af vore førende lyrikere. Hendes seneste lyriksamling, den anmelderroste "Helt i skoven", udkom i maj 2005. Tiderne Skifter, 2005. 191 sider. Kr 238,-