Den underjordiske jernbane af Colson Whitehead

Oprettet: 02.08.2017 - 14:34

Bog: "Den underjordiske jernbane" af Colson Whitehead

Den sekstenårige slave Cora er vokset op på en bomuldsplantage i Georgia under umenneskelige forhold og et dobbeltpres som udstødt blandt sine egne.

Colson Whitehead
Vibeke Houstrup Christensen
Politikens Forlag

Barmhjertighed er essensen af denne tankevækkende fortælling. Den eneste tilstand der kan aktivere et menneske til at hjælpe et andet uanset omkostningerne.

Vi har læst historien om slavernes forfærdelige trængsler før. Jeg tænker, at som vi i Europa har behov for at huske verdenskrigenes grusomheder, har man i USA brug for at genfortælle de frygtelige ting slaverne fra Afrika blev udsat for i flere generationer.

Vi møder og følger den 16-årige Cora, som er markslave på en bomuldsplantage i Georgia, den samme plantage som hendes mormor kom til og hendes mor voksede op på, indtil moren stak af og forlod Cora på bare 11 år. Hun er herefter overladt til sig selv og bliver udsat for massevoltægt, misrøgt og udstødelse af de andre slaver.

De hvide slaveejere er onde. Der er forskellige grader af ondskabsfuldheder, men alle har samme underlæggende filosofi om, at slaver ikke er mennesker men dyr, man kan handle med.

De sorte er heller ikke gode ved hinanden. Da de er presset til det yderste, gør mange alt for at overleve. Der er hakkeorden og stikkere. Håb og glæde er der ikke meget af i Coras tilværelse på plantagen i 1850’erne. En dag foreslår en anden slave, Cæsar, at de flygter, og Cora tøver ikke længe, før hun følger efter ham. Det hun ikke har tænkt på er, at hendes mor er den slave, der slap væk, og både slavehandlere og dusørjægere vil ikke gentage deres fiasko, så alt sættes ind på at finde hende.

Bogens titel hentyder til det autentiske hemmelige netværk, der under slaveriet etablerede flugtruter og sikrede opholdssteder til bortløbne slaver i deres færd mod nord. Slaver på flugt blev kaldt for Passagerer, skjulestederne hed Stationer, og folk der hjalp slaverne under flugten var Konduktører. Den underjordiske jernbane blev drevet af frivillige sjæle, der satte livet på spil i drømmen om et frit og ligeværdigt USA.

I Whiteheads fortælling er den underjordiske jernbane ikke blot et netværk af frivillige, men en rigtig underjordisk jernbane med stationer og lokomotiver. For mig kunne dette også være et billede på, at de flygtende steg om bord i flugten, og ikke anede, hvor de kom hen, eller hvad der ventede dem. Jeg købte fiktionen med toget uden problemer, selvom det naturligvis ikke kunne være sket. Historien om Cora er også fiktion, men der er flettet flere autentiske ting ind i bogen, blandt andet løbesedler med efterlysninger af bortløbne slaver. Dette mix gør historien spændende, troværdig og tankevækkende.

Da jeg tilfældigvis også lige har læst Anne Neyes ’Emma Gad for hvide’, og vi fortsat ser videoklip af politifolk, der slår sorte kroppe ihjel, uden at få en nævneværdig straf, så er denne bog desværre stadig aktuel og nødvendig.

En særlig tak til en af vores favoritbogbloggere Karina Petersen for lån af billedet på Litteratursidens Facebookside. Du kan følge hende på Instagram, hvor hun deler ud af sine læseoplevelser.