Danser af Colum McCann

Oprettet: 03.05.2004 - 08:00

Bog: "Danser" af Colum McCann

Biografisk roman om den russiske danser Rudolf Nurejev, hans opvækst i et fattigt Rusland, hans triumf om balletdanser, og hans afhopning til Vesten, samt om hans liv i overhalingsbanen i USA.

Colum McCann
Jørgen Nielsen
2003

Biografisk roman om den russiske danser Rudolf Nurejev, hans opvækst i et fattigt Rusland, triumf som balletdanser og afhopning til Vesten, samt om et liv i overhalingsbanen i USA.

Anbefalet af bibliotekar Suzanne Bang, Horsens Bibliotek

Paris 1961 – aviserne fyldes med store overskrifter om den russiske balletdanser, som ”hopper” af og anmoder om politisk asyl og får det.
Balletdanseren var den 25-årige Rudolf Nurejev.

Og hvem var han så denne Rudolf eller Rudik, som han også kaldtes?

I romanbiografien ”Danser” af Colum McCann begynder fortællingen i Sovjetunionen omkring 1941.
På et hospital i Ufa optræder Rudik for de hårdtsårede soldater.
En tidligere professionel danserinde får øje på drengens umiddelbart store dansetalent og tager ham under sin vejledning.
Rudolfs opvækst er fattig - det gælder kun om at få de basale behov dækket  – at få noget at spise og tag over hovedet.
At danse er en luksus, som der ikke er plads til.
Men på trods af alle odds forsætter Rudolf med at danse, fordi det er hans liv!

Han bliver antaget på forskellige balletskoler og bliver fastansat på Kirov balletten, som han er tilknyttet, da han hopper af i Paris.

Fra dette øjeblik svæver han ind på de store internationale scener. Han er en fantastisk danser, som bliver tilbedt og afskyet på samme tid.

Nurejev er kompromisløs både i sin dans og i sit privatliv. Han er homoseksuel og har utrolig mange bekendtskaber – mange løse og enkelte faste.

Colum McCann har valgt at lade bipersonerne – husbestyrerinden, vennerne og elskerne fortælle historien om den russiske dreng, som blev én af vor tids største balletdansere og koreografer.
Nurejev var en ener som satsede alt på dansen, og McCann har formået at skrive en dynamisk fortælling, som rummer intensitet og smerte.

Som læser bliver man trukket rundt i en vild pas de deux og gisper efter luft, når sidste side er vendt.

på dansk ved Jørgen Nielsen. Lindhardt og Ringhof, 2003.  389 sider