Landet under verden af Colum McCann

Oprettet: 25.10.1999 - 08:00

Bog: "Landet under verden" af Colum McCann

I en hudløs historie om menneskers vilkår i storbyen sammenknyttes beretningerne om to, som begge har været med til at skabe byen New York, en sort tunnelbisse i begyndelsen af århundredet og en su

Colum McCann
1999
Centrum

En insisterende og poetisk roman om mennesker med drømmene i behold, med plads til kærlighed, venskab og varme.

I 1916 arbejder Nathan Walker med udgravningen af New Yorks undergrundsbane under East River fra Manhatten til fastlandet. Under jorden er alle lige, og Walker har ikke 'nigger-status' her. Men det har han så sandelig da han gifter sig med en hvid kvinde Eleanor.

Vi følger den stoute og ærlige Walker og han familie fra 1916 frem til ca. 1990. Parallelt med Walker's historie følger vi den hjemløse Treefrog, der lever i New York's togtunneler. Det går efterhånden op for læseren, at Treefrog er Walker's barnebarn, og vi hører om hans daglige kamp for at overleve blandt New York's udstødte, et liv med vold, sprut og narko. Treefrog er besat af tanken om at skabe balance i tingene, og han har i mange år arbejdet som bygningsarbejder på nogle af New York's højeste skyskrabere. Han kunne uden besvær og angst balancere på 47. etage.

Men midt i al elendigheden forstår Colum McCann at tegne portrætter af mennesker med drømmene i behold, med plads til kærlighed, venskab og varme. En insisterende og poetisk roman.

Centrum, 1999 - 254 sider

Andreas Kommode - 25. oktober 1999