Bloddryppende af Rafael Reig

Oprettet: 11.08.2008 - 12:06

Bog: "Bloddryppende" af Rafael Reig

Krimi I et futuristisk bylandskab forsøger detektiven Carlos Clot at opklare tre spegede sager om en forsvunden pige, utroskab og en forfatters hovedperson som er stukket af fra hans manuskript

Rafael Reig
Rigmor Kappel Schmidt
Odense : Skjødt

Tre forsvundne kvinder, en fordrukken detektiv og et multinationalt firma med noget at skjule er hovedingredienserne i denne futuristiske krimi

Carlos Clot er detektiv med whiskyen Loch Lomond som speciale. En dag opsøges han af tre forskellige mænd, som hver især leder efter en kvinde. Hr. Leontieff leder efter datteren Lovaina, Alfred J. Carvajal mistænker sin hustru Carol for at være ham utro og forfatteren Luis María Peñuelas har mistet sin kvindelige hovedperson Mabel fra sin nye roman "Bloddryppende". Clot påtager sig sagerne, men intet er, hvad det giver sig ud for at være.

Rafael Reig har skrevet en vaskeægte hårdkogt krimi og puttet den ind i en fremtidig verden, hvor olien er sluppet op, hvor USA har invaderet Den Iberiske Halvø, og hvor genmodifikationer er en del af hverdagen. Stemningen er dyster, og bare den indledende sætning slår hele romanens tone an: "Jeg vidste ikke, om jeg skulle omfavne ham eller skyde ham ned som en hest, der har brækket et ben, for at gøre en ende på hans mange lidelser".

"Bloddryppende" er blevet sammenlignet med Ridley Scotts fantastiske film "Bladrunner" fra 1982, og den sammenligning er ikke helt skæv. I hvert fald føles universet i de to historier beslægtede, og den desillusionerede detektiv Clot kan også minde om Deckard fra filmen. Men "Bloddryppende" er også mere. Den har et humoristiske islæt, når Clot klasker vers rundt om i lejligheden som kryber frem efter den tidligere lejer Viloria, eller når tyve stjæler hovedet af en oversavet dame. Det er sort, men det er ret morsomt.

Så kan du lide en hårdkogt krimi, som låner elementer fra westerns og science fiction, og hvor romanpersoner pludselig får liv, så skal du læse Rafael Reigs "Bloddryppende". Og har du aldrig læst en sådan roman før (det havde jeg for eksempel ikke), så skal du alligevel give "Bloddryppende" en chance. Den er nemlig anderledes, interessant og meget velskrevet.