Batman – Den lange Halloween af Jeph Loeb og Tim Sale

Oprettet: 01.11.2013 - 13:25

Bog: "Batman - den lange halloween" af Jeph Loeb

Batman forsøger sammen med kommissær Gordon og anklageren Harvey Dent at finde frem til den mystiske Holiday, som altid myrder sine ofre på en helligdag.

Jeph Loeb
Steffen Rayburn-Maarup
G. Floy Studio

Fremragende, spændende og mageløst underholdende. Det prisvindende makkerpar Loeb og Sale står bag denne tegneserie, som er én af de mest roste Batman-historier overhovedet.

Historien, som strækker sig over et år fra halloween til halloween, foregår i Batmans tidlige karriere som forbryderbekæmper. Batman, hvis alter ego jo som bekendt er rigmanden Bruce Wayne, arbejder sammen med politimanden James Gordon og distriktsanklageren Harvey Dent. De skal finde frem til en mystisk morder, som bliver kaldt Holiday, fordi han myrder hver måned på en helligdag. Sideløbende med denne kamp mod uret for at forhindre det næste mord forsøger de tre at få ram på to af Gotham Citys mest magtfulde gangsterfamilier, Maroni og Falcone. Sagerne kompliceres yderligere af, at Holidays ofre alle har en eller anden tilknytning til Falcone.

Undervejs i historien støder man på mange af Batmans prominente fjender: Jokeren, Poison Ivy, Pingvinen, The Riddler med flere, og det indviklede plot ender også med at fortælle, hvordan den retskafne anklager, Harvey Dent, blev forvandlet til Batmans mest indædte fjende, Two Face.

Batman er en superhelt, der har eksisteret i mange år, faktisk lige siden 1939, og filmkendere vil vide, at skikkelsen har fået nyt liv i disse år med den mere dystre og mørkere ’Dark Knight’-trilogi. Nærværende tegneserie bliver af mange betegnet som forløberen for disse film, og med over 370 siders udgivelse samlet fra tretten blade får Batmanfans virkelig noget for pengene.

Albummet skuffer da bestemt heller ikke mine forventninger, og makkerparret Loeb og Sale leverer et fortrinligt arbejde. Loebs manuskript er en tæt og intens mordhistorie af den gode gammeldags slags, hvor opklaringsarbejdet er i fokus, og hvor man som læser får muligheden for at gætte med, men hvor man også overraskes den ene gang efter den anden.

Tegneren Sale supplerer med billeder, der på smukkeste vis passer til historiens nostalgiske tone. Grundfarverne er mest grå og brune, mens de forskellige skurke får med hele farvepaletten, og det giver historien visuel dybde og liv.

Kort sagt får albummet mine varmeste anbefalinger med på vejen, men jeg må dog sige, at har man ikke et temmelig grundigt forhåndskendskab til seriens figurer, vil man være ilde stedt.

På den anden side kan man dog også vælge at vende tingene om og betragte denne tegneserie som en glimrende introduktion til hele universet omkring Batman og Gotham City.