Batman - sort sejr

2014
)

Batman – Sort sejr af Jeph Loeb og Tim Sale

23 okt.14

Endnu et mesterværk indenfor genren. Den direkte fortsættelse til mammutværket Den lange Halloween er mageløs god underholdning.

Knap har Batman og politimanden Jim Gordon fået sat en stopper for seriemorderen ’Holiday’, før en ny seriemorder slår til igen. Denne gang er det politimænd, det går ud over. Alle bliver fundet hængt, og ved ligene finder man brikkerne til et såkaldt ’Galgespil’.

De hovedmistænkte er et helt galleri af superskurke: Jokeren, Pingvinen, Gækkeren og især Two-face. Two-Face, Harvey Dent, var Batmans og Gordons tidligere medsammensvorne fra kampen mod de magtulde mafiafamilier, Falcone og Maroni. Harvey Dent var politiets distriktsanklager, men under begivenhederne i forrige bind fik han smidt syre i ansigtet og blev forvandlet til forbryder. Alle disse skurke er flygtet fra fængslet, og mens mordene foregår, blander de sig i den igangværende krig mellem mafiafamilierne.

I hele dette ragnarok af mord, intriger og gangsteropgør kæmper Batman mod tiden for at forhindre morderen i at slå til igen. Han skal dog få hjælp fra en helt uventet kant. En forældreløs dreng, Dick Grayson, er flyttet ind hos Batmans alter ego, Bruce Wayne, og drengen kommer til at ændre Batmans liv for bestandig. De skal blive kendt som Batman og Robin. Historien foregår tidligt i Batmans karriere som forbryderbekæmper, og der er mere tale om en krimigåde end om en beretning om superhelte. Albummet minder på sin vis utroligt meget om første del, og det vil måske skuffe nogle, men ikke desto mindre er det lykkedes at skabe en endnu bedre og mere sammenhængende historie. Historien kan dog ikke stå alene, og det vil absolut være en fordel af have læst det første bind i serien.

Som læser har man chancen for at gætte med i løsningen af mysteriet, men Loeb gør det bestemt ikke nemt for nogen. Hans historie er indviklet og kringlet, samtidig med at det vrimler med navne og personer, og bedst som man nu tror, at løsningen er ved at være der, så drejer han behændigt handlingen, så man kan begynde forfra. Ligesom manuskriptet er blevet mere stramt og sammenhængende, så synes Tim Sales tegninger også at have udviklet sig. Billederne, som er slået større op og med endnu mere brug af den sorte streg, er mere mørke og ekspressive med store kontraster. Historiens lidt gammeldags præg suppleres således på smukkeste vis af den nostalgiske tegnestil.

Kort sagt albummet får mine varmeste anbefalinger med på vejen, og med den helt nye tv-serie Gotham, (som i virkeligheden foregår før Batman og med Jim Gordon i hovedrollen), kunne udgivelsen af dette værk ikke have været mere aktuel.

G. Floy Studio
Steffen Rayburn-Maarup
51342917