Barn nr. 44 af Tom Rob Smith

Oprettet: 15.09.2008 - 12:06

Bog: "Barn nr. 44" af Tom Rob Smith

I Stalintiden er politikommissær Leo Demidov lige så brutal som andre, men vil alligevel afsløre en barne-seriemorder.

Tom Rob Smith

Meget uhyggelig og meget spændende roman fra stalintidens Sovjet.

Stemningen og miljøet i "Barn nr.44" er så fortættet, ond og uhyggelig at de voldsomme børnemord ikke entydigt er det mest uhyggelige der forekommer – og det siger ikke så lidt – vel!?

Den rystende historie foregår i Sovjet i 1953. Stalin er ved magten i et samfund hvor der officielt set ikke findes kriminalitet. I hvert fald ikke anden kriminalitet end den der begås af nationens fjender og psykisk syge. På trods af dette kender alle nogen der er blevet anholdt og aldrig siden er kommet hjem igen. Sikkerhedstjenesten operer i det skjulte og efter forgodtbefindende. "Uskyldig til det modsatte er bevist" er ikke indført her. Ingen ved hvem stikkerne er – men de er mange.

Hovedpersonen, Leo, er ved historiens start 100 % systemets mand. Han er kendt som en effektiv og hård efterforsker. Han har pågrebet mange fjender af systemet og fået dem "ekspederet" videre. Men da en kollega i sikkerhedstjenesten ser sig sur på ham, begynder det at gå helt galt. Da Leo også begynder at forske i og foreslå at en række børnemord muligvis er begået af den samme person, falder han i den grad i unåde.

Ud over at være en spændende roman, så er "Barn nr.44" et effektivt portræt af en totalitær stat. Den utryghed og uhyggelige stemning der medfører at ingen i virkeligheden kan stole på nogen som helst, formidles utroligt effektivt.

"Barn nr.44" er Tom Rob Smiths debutroman og blev en stormende succes. Den er blevet udgivet i 26 lande og skal nu også filmatiseres.

Oversat fra engelsk af Poul Bratbjerg Hansen efter 'Child 44'. Lindhardt og Ringhof, 2008. 491 sider.